Článek
„Ani Tesla, ani já jsme o tato cla nežádali,“ řekl americký multimiliardář vlastnící i sociální síť X, bývalý Twitter, na technologické konferenci v Paříži.
„Věci, které brání svobodě směny nebo narušují trh, nejsou dobré. Tesla docela dobře konkuruje na čínském trhu bez cel a bez podpory. Jsem pro nulová cla,“ dodal podle BBC.
Zvýšení cel oznámil americký prezident Joe Biden minulý týden. Spojené státy výrazně zvýší celní poplatky na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se zvýší od srpna na čtyřnásobek, ze současných 25 na 100 procent. U lithium-iontových baterií pro elektromobily vzrostou ze 7,5 na 25 procent.
Biden zvýšení odůvodňoval tím, že nedovolí Číně „nespravedlivě kontrolovat trh“ s elektrickými vozidly a dalším klíčovým zbožím, včetně baterií, počítačových čipů a základních zdravotnických potřeb.
Muskovy komentáře jsou v rozporu s jeho lednovým varováním, že čínské automobilky zničí konkurenty z jiných zemí, pokud nebudou existovat obchodní bariéry.
Čína slibuje protiúder
Důvodem jeho obratu zřejmě budou hrozby a postup Číny. Ta mimo jiné zahájila antidumpingové šetření na dovoz kopolymeru POM-C z USA, Evropy, Japonska a Tchaj-wanu. Jde o plast používaný v elektronice a automobilech.
Tento týden také Čína signalizovala, že by mohla uvalit až 25procentní clo na automobily s velkými motory dovážené z Evropské unie a USA.
Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku EU, si stanovila lhůtu do 4. července. Pak rozhodne, zda uvalí opatření proti dovozu elektromobilů vyrobených v Číně.