Hlavní obsah

Muskovi vadí vyšší cla na čínské elektromobily. Původně je požadoval

Vyšší americká cla na čínské elektromobily nevyhovují šéfovi automobilky Tesla Elonu Muskovi. Porušují podle něj volný trh. Ještě v lednu je přitom podporoval.

Foto: Reuters

Elon Musk

Článek

„Ani Tesla, ani já jsme o tato cla nežádali,“ řekl americký multimiliardář vlastnící i sociální síť X, bývalý Twitter, na technologické konferenci v Paříži.

„Věci, které brání svobodě směny nebo narušují trh, nejsou dobré. Tesla docela dobře konkuruje na čínském trhu bez cel a bez podpory. Jsem pro nulová cla,“ dodal podle BBC.

Rozhodčí tribunál ICC zakázal ruskému Gazpromu vést soud proti ČEZ

Ekonomika

Zvýšení cel oznámil americký prezident Joe Biden minulý týden. Spojené státy výrazně zvýší celní poplatky na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se zvýší od srpna na čtyřnásobek, ze současných 25 na 100 procent. U lithium-iontových baterií pro elektromobily vzrostou ze 7,5 na 25 procent.

Biden zvýšení odůvodňoval tím, že nedovolí Číně „nespravedlivě kontrolovat trh“ s elektrickými vozidly a dalším klíčovým zbožím, včetně baterií, počítačových čipů a základních zdravotnických potřeb.

Muskovy komentáře jsou v rozporu s jeho lednovým varováním, že čínské automobilky zničí konkurenty z jiných zemí, pokud nebudou existovat obchodní bariéry.

Čína slibuje protiúder

Důvodem jeho obratu zřejmě budou hrozby a postup Číny. Ta mimo jiné zahájila antidumpingové šetření na dovoz kopolymeru POM-C z USA, Evropy, Japonska a Tchaj-wanu. Jde o plast používaný v elektronice a automobilech.

Tento týden také Čína signalizovala, že by mohla uvalit až 25procentní clo na automobily s velkými motory dovážené z Evropské unie a USA.

Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku EU, si stanovila lhůtu do 4. července. Pak rozhodne, zda uvalí opatření proti dovozu elektromobilů vyrobených v Číně.

Německá Thyssenkrupp schválila prodej 20 procent Křetínského firmě

Ekonomika

Výběr článků

Načítám