Článek
„Ani Tesla, ani já jsme o tato cla nežádali,“ řekl americký multimiliardář vlastnící i sociální síť X, bývalý Twitter, na technologické konferenci v Paříži.
„Věci, které brání svobodě směny nebo narušují trh, nejsou dobré. Tesla docela dobře konkuruje na čínském trhu bez cel a bez podpory. Jsem pro nulová cla,“ dodal podle BBC.
Rozhodčí tribunál ICC zakázal ruskému Gazpromu vést soud proti ČEZ
Zvýšení cel oznámil americký prezident Joe Biden minulý týden. Spojené státy výrazně zvýší celní poplatky na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se zvýší od srpna na čtyřnásobek, ze současných 25 na 100 procent. U lithium-iontových baterií pro elektromobily vzrostou ze 7,5 na 25 procent.
Biden zvýšení odůvodňoval tím, že nedovolí Číně „nespravedlivě kontrolovat trh“ s elektrickými vozidly a dalším klíčovým zbožím, včetně baterií, počítačových čipů a základních zdravotnických potřeb.
Muskovy komentáře jsou v rozporu s jeho lednovým varováním, že čínské automobilky zničí konkurenty z jiných zemí, pokud nebudou existovat obchodní bariéry.
Čína slibuje protiúder
Důvodem jeho obratu zřejmě budou hrozby a postup Číny. Ta mimo jiné zahájila antidumpingové šetření na dovoz kopolymeru POM-C z USA, Evropy, Japonska a Tchaj-wanu. Jde o plast používaný v elektronice a automobilech.
Tento týden také Čína signalizovala, že by mohla uvalit až 25procentní clo na automobily s velkými motory dovážené z Evropské unie a USA.
Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku EU, si stanovila lhůtu do 4. července. Pak rozhodne, zda uvalí opatření proti dovozu elektromobilů vyrobených v Číně.