Článek
Ve třech čtvrtinách případů je průvodcem, tedy mentorem na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Nicméně nikoli výlučně, mladý řidič totiž může mít i víc mentorů. Dohled nad řízením svých ratolestí loni podle průzkumu vykonávaly téměř dvě třetiny matek a skoro třetina dalších rodinných příslušníků, například prarodičů.
Osmdesát dva procent respondentů z řad mladých řidičů v průzkumu oceňuje možnost řízení už od 17 let. Byla to pro ně mimo jiné hlavní motivace, proč se do programu přihlásili. Mentorům jsou vděčni za předávání cenných rad a zkušeností, ale také poskytování pocitu klidu a podpory během jejich prvních řidičských kroků.
„Mohl jsem řídit už o rok dříve a naučil jsem se vozidlo ovládat s jistotou. Při přechodu na jízdu bez mentora už jsem si byl řízením jistý na sto procent. Také jsem na programu ocenil, že poskytuje více času na osvojení si dovedností, což si myslím, že může vést k lepším návykům a bezpečnějšímu řízení,“ ocenil řidič Vladimír Adamenko.
ZMĚNY V ROCE 2025: Řidičský průkaz přijde do schránky
Také mentoři, kterých se zaregistrovalo už skoro 41 tisíc, až na ojedinělé výjimky program doporučují. Učitelé autoškol zase v průzkumu kvitovali, že mladí řidiči mají díky programu L17 lepší průpravu pro řešení krizových situací a záleží jim na tom, aby byli na závěrečnou zkoušku dobře připraveni.
Současně 85 procent učitelů autoškol podporuje vybavení výcvikových vozidel autokamerami. Program se podle respondentům může zdokonalit při snížení administrativní zátěže, větší podpoře mentorů a navýšení počtu praktických hodin.
Bezpečnější start
Analýza přestupků ukázala, že mladí řidiči zapojení do programu L17 jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 procenta přestupků oproti 18letým a starším řidičům.
„Obecně je považován tento model za bezpečný. Konkrétní údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je asi desetkrát bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou,“ podotkl Roman Budský dopravní expert z Platformy VIZE 0, která vzdělává řidiče a usiluje o dosažení nulového počtu mrtvých a zraněných na českých silnicích.
Průzkum dále ukázal, že až 97,3 procenta mentorů by se k programu přihlásilo znovu a stejný podíl si myslí, že mentorování bylo pro mladého řidiče přínosné. Jako hlavní benefity uvádějí možnost předávání svých zkušeností v rámci skutečného provozu a společné řešení problémů na silnici.
„O syna nemám takový strach, je super, že jezdí rok pod dohledem někoho zkušeného a nabere tak zkušenosti pro sebe,“ uvedl mentor Vít Janovský. Mentory také těší, že jejich přítomnost zvyšuje právě pocit bezpečí mladých řidičů a pomáhá jim zvládat náročné situace.
„L17 ukazuje, že výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Mladí lidé v doprovodu mentora řídí podle statistik velmi bezpečně,“ potvrdil vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Sedmnáctiletý řidič v Pardubicích překročil rychlost s autem, které toho nemělo být schopné
Mladí řidiči v programu L17 projevují podle učitelů autoškol a zkušebních komisařů větší respekt k řízení, lépe vnímají rady a přistupují k němu s větší ctižádostí a pílí. „Jsou vnímavější a více naslouchají. Vědí, že budou mít na začátku řidičské praxe se o koho opřít, a to jim dodává jistotu při řešení situací, do kterých se během výcviku nedostali. Jsou z mého pohledu více v klidu,“ poznamenal zkušební komisař Jiří Horušický.
Také on vyzývá k využívání autokamery. Její přítomnost na zkoušce by podle něj zabezpečila větší transparentnost celého procesu. Zároveň by tak vznikl i důkazní materiál pro studenty nebo jejich rodiče, kteří s rozhodnutím inspektora nesouhlasí, a umožnila by tak objektivnější pohled.
Program pro mladé řidiče oceňují i pojišťovny, které v minulosti opakovaně poukazovaly na větší rizikovost mladých za volantem. Zároveň se snaží samy monitorovat chování českých motoristů během jízdy. Již rok a půl využívají například klienti Kooperativy aplikaci Koopilot, která vyhodnocuje styl jejich řízení.
Zdarma si ji nainstalují do svého chytrého telefonu při sjednání pojištění auta a na základě hodnocení této aplikace mohou získat část zaplaceného pojistného zpět. Aplikace se automaticky zapíná při dosažení rychlosti 20 kilometrů v hodině, řidič ji tedy nemusí nijak aktivovat.
Jedním z parametrů, které sleduje, je třeba používání telefonu za jízdy. „Prokázalo se, že řidiči, které aplikace odhalí, že za jízdy používají telefon, jsou rizikovější, tedy častěji způsobí dopravní nehodu. Podobně na tom jsou řidiči, kteří často agresivně zrychlují nebo brzdí na poslední chvíli a celkově si vyjezdí nižší skóre,“ sdělil Novinkám vedoucí Odboru vývoje produktů v Kooperativě Václav Geletič.
„Naštěstí je většina z uživatelů aplikace zodpovědná, data nám ukazují, že 95 procent z nich za jízdy na mobilní telefon ani nesáhne,“ dodal.
Program L17
Umožňuje řídit vozidlo již od 17 let po absolvování autoškoly a úspěšném splnění závěrečné zkoušky, pokud je řízení prováděno pod dohledem mentora.
Mentoři musí být zapsání v registru řidičů, mají povinnost sedět na sedadle vedle řidiče, sledovat situaci v provozu a v případě potřeby poskytnout mladému řidiči radu.
Dalšími podmínkami pro mentorství je získání řidičského oprávnění před více než 10 lety, držení průkazu po více než pět let nepřetržitě a nulový záznam v bodovém hodnocení.
Povinný preventivní program pro začínající řidiče zahrnuje možnost zahájit kurz autoškoly k řízení osobního auta už v 15 letech a šesti měsících. Po absolvování autoškoly a závěrečné zkoušky umožňuje řízení už od 17 let.