Článek
Celkem se úprava měla týkat 11 miliónů aut po celém světě. Motory se montovaly i do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb. Ve kterých letech se auta se zmiňovanými motory vyráběla, Baláž neuvedl.
V USA se skandál týká dvoulitrových naftových motorů EA 189 montovaných v letech 2009 až 2014. Stejné motory byly montovány i do aut prodávaných v Evropě. Ještě loni se tak do aut tento motor dával.
"Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189," uvedl Baláž.
Pokuta až 18 miliard dolarů
Koncern Volkswagen, kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard korun). Skandál se šíří po celém světě, například Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni EU. Vlastní vyšetřování vozů Volkswagen v úterý oznámilo Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea, záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.
Koncern VW přiznal, že u některých dieselových motorů TDI vybavil řídící jednotku softwarem, který dokázal rozpoznat emisní kontrolu a najet na ekologický režim, který hodnoty emisí snížil.
Propad akcií
Akcie VW v pondělí ztratily pětinu hodnoty a v úterý odpoledne ztrácejí dalších osmnáct procent. Koncern kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na potřebné technické úpravy či hrozící pokuty.