Článek
Zkušební provoz začíná se dvěma jednotkami řady 847. V dalších týdnech může být do zkušebního provozu uvedeno až šest souprav. Zkušební provoz s cestujícími probíhá na linkách S75 Rakovník – Beroun a S6 Beroun – Rudná u Prahy – Praha.
RegioFox má být postupně nasazen jako osobní či spěšný vlak například na tratích z Berouna do Rakovníka a Prahy, na Písecku, z Havlíčkova Brodu do Jihlavy, Telče, Slavonic či na sever do Chrudimi a Pardubic, na mnoha neelektrifikovaných tratích Královéhradeckého kraje a také na Plzeňsku.
Souprava je schválena na rychlost 120 kilometrů za hodinu. Na své trati nicméně může jet maximálně sedmdesátikilometrovou rychlostí.
Nízkoemisní motor
Vlaky RegioFox jsou poháněny motory Rolls Royce a splňují nejpřísnější platné ekologické normy (Stage V). Jsou přizpůsobeny také pro využívání moderních syntetických paliv HVO (hydrogenačně upravený rostlinný olej). Jedna souprava vyjde na 100 milionů korun.
Nové jednotky musí ujet v rámci zkušebního provozu celkem 50 000 kilometrů. Motorové jednotky řady 847 mají maximální rychlost 120 km/h, výkon 750 kW a jsou vybaveny moderní zabezpečovací a sdělovací technikou, jako je vlakový zabezpečovací systém ETCS a radiokomunikace GSM-R.
Kromě nového motoru jsou vlaky vybaveny moderním, světlým a přehledným klimatizovaným interiérem s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy, s kapacitou 115 míst k sezení.
„Cestující jistě ocení bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť s výsuvnou plošinou pro překonání mezery mezi vlakem a nástupištěm a s výsuvným schůdkem pro nižší nástupiště,“ sdělil Novinkám tiskový mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
Nové motorové vlaky ČD RegioFox vyjedou ve druhé polovině roku
RegioFox dále disponuje prostorným a bezbariérovým WC. Toalety jsou vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců.
V soupravách je Wi-Fi, elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících včetně USB portů či moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob.
Pro nevidomé a slabozraké jsou k dispozici informační štítky v Braillově písmu.
„Soupravy jsou vybaveny také sčítacím systémem cestujících, který nám a objednatelům dopravy poskytne lepší přehled o vytížení jednotlivých spojů,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Lišku si vybrali cestující
Předsuvné dveře jsou ovládané tlačítky, jsou centrálně uzavírané a blokované budou již před rozjezdem vlaku. „Navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním reagujícím na slepeckou vysílačku a také akustickým majáčkem,“ doplnil Kubát.
Celý vlak hlídá kamerový systém, což by mělo zvýšit nejen bezpečnost uvnitř vlaku, ale také ochránit soupravu z venku před graffiti.
Jméno RegioFox vybrali v anketě na sociálních sítích sami cestující, anglické fox je v překladu liška.
„Liška je mazané a chytré zvíře a já jsem rád, že RegioFox cestujícím nabídne mnoho chytrých řešení a maximální komfort,“ sdělil generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Cestující na regionálních tratích v Česku již České dráhy vozí například v soupravách RegioPanter, RegioShark, RegioSpider či CityElefant.
Soupravy RegioFox jsou součástí velké obměny vlaků na regionálních a lokálních tratích. Nahradí soupravy 814, RegioNova, které byly vyráběny v letech 1975- 1982 a modernizovány mezi roky 2005 a 2012, a z tratí by také měly vymizet soupravy 843, které se vyráběly v 90. letech minulého století.