Článek
Most přes obchvat Olbramovic byl poškozen přesně před rokem. Řidič nákladního auta převážel bagr. „Špatně odhadl jeho výšku a ramenem bagru poškodil tři nosníky mostu,“ uvedl na místě mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Během loňského podzimu silničáři most opravili a nyní je potřeba zkontrolovat jeho stav. „Najela na něj čtyři nákladní auta naložená kamením, každé váží 32 tun. Velmi přesně na desetiny milimetru se laserem měří průhyb mostu a také, jak se narovnává do původní geometrie,“ řekl Novinkám a Právu Rýdl, podle něhož se most při takové zátěži prohne řádově o několik milimetrů.
Provoz na silnici I/3 byl kvůli testu omezen až do čtvrtečních odpoledních hodin. Dopravu na hlavním tahu mezi Prahou a jihem Čech to ovlivnilo jen nepatrně. Žádné delší kolony se netvořily, protože tou dobou byl provoz slabý.
„Samotná naložená auta tady musí stát půl hodiny a další půlhodinu tady pak ještě nikdo nesmí projet,“ upřesnil stavbyvedoucí Ondřej Svoboda.
I po otevření mostu budou technici s měřicím vozem kontrolovat různá nainstalovaná čidla a zaznamenávat hodnoty. Zhruba do měsíce by pak měl být k dispozici protokol z testu, který ukáže stav mostu. Smyslem je potvrdit adekvátní nosnost nadjezdu po provedené opravě a životnost stavby.
„Stavíme mosty tak, aby byla jejich životnost sto let,“ dodal Rýdl. Náklady na loňskou opravu byly 2,8 milionu korun, podle Rýdla by je měla po nehodě nákladního auta s bagrem hradit pojišťovna.
Obchvat Olbramovic byl dokončen vloni a je součástí silnice I/3 od Benešova na Tábor. Denně tudy projede kolem 19 tisíc aut, z toho zhruba pětina jsou nákladní vozy. Obce na této trase si stěžují na velmi silný provoz a mnohé žádají rychlé dokončení chybějícího úseku dálnice D3 směrem na České Budějovice.
„Nyní začínáme se stavbou na jihu Čech a akcelerujeme s přípravou úseku ve Středočeském kraji. Realizace pěti středočeských úseků by měla začít v roce 2027,“ předpokládal Rýdl. Celá dálnice od Prahy k rakouským hranicím by měla být hotová v roce 2031.