Článek
Možnost podívat se měli zájemci v krátké době už podruhé. První etapa vysunování skoro dvousetmetrového mostu po provizorních pilotech zatlučených do labského dna začala už v závěru minulého roku. Tehdy se nad říční koryto úspěšně dostalo 62 metrů mostu.
V pondělí byla domontována a posunuta druhá třetina. Montáž a transport bude postupovat ještě v únoru, už nad břehem ve Valech, v červnu letošního roku by na most měla vyjet první auta.
Až do loňského srpna byly obce Mělice a Valy spojeny ocelovým montovaným mostem Bailey, postaveným ještě za druhé světové války. Ten nevyhovoval lodím.
„Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou a pro bezpečnou plavbu lodí se tak nahrazuje mostem novým,“ řekl Jan Bukovský z ředitelství vodních cest.
Most umožňoval proplout jen lodím nižším než zhruba 3,5 metru, plavidlo se navíc muselo trefit mezi pilíře, které byly od sebe vzdálené 15 metrů. Kromě toho byl v tak dezolátním stavu, že přejezd přes něj byl jednosměrně regulován.
Stavba nového mostu vyjde podle Bukovského asi na 260 miliónů korun. Většinu zaplatí Ředitelství vodních cest, částečně přispěje i Pardubický kraj, jehož hejtman Martin Netolický (ČSSD) byl iniciátorem investice.
I když má být most vstřícnější k lodím, jeho hlavním přínosem nakonec nejspíš bude především to, že bude spojovat oba břehy
„Poslední roky je vody málo, navíc ministerstvo životního prostředí zablokovalo úpravy přeloučského zdymadla a srnojedského jezu, takže hladinu nepůjde zvednout a splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic zůstává jenom snem,“ svěřil se Právu šífař Pavel Kazda, který spolu s desítkami dalších lidí sledoval posun mohutné mostní konstrukce z dřevěné lávky.