Hlavní obsah

Mošnov spustil unikátní nákladní terminál

Největší terminál kombinované dopravy v Česku, v němž je propojena železniční, silniční a letecká nákladní doprava, spustil provoz v Mošnově na Novojičínsku. Vznikl v těsném sousedství Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově, na někdejších pozemcích města Ostravy.

Foto: Pavel Karban, Právo

Terminál u mošnovského letiště spojuje silniční, leteckou i železniční nákladní dopravu.

Článek

Teminál Mošnov, jehož vybudování spolu s infrastrukturou stálo přes 800 milionů korun, je součástí areálu Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP). Kromě něj jsou na ploše 81 hektarů ještě čtyři haly nabízející skladové, výrobní a kancelářského plochy.

„Bude to jedno z největších logistických center ve střední Evropě. Díky tomu, že se tady křižují tři módy dopravy, budeme moci pozitivně ovlivnit snižování znečištění ovzduší, protože se bude více využívat železnice a nebude se muset všechno překládat na kamiony,“ popsal včera moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO).

S myšlenkou na vybudování logistického centra přišla už v roce 2007 developerská společnost HB Reavis. Jenže ani za deset let se jí nepodařilo projekt vybudovat. Až ho převzala firma Concens Investments, které ke zprovoznění stačila polovina doby.

Bude to jedno z největších logistických center ve střední Evropě
Ivo Ondrák, hejtman

„Nedůvěra obchodních partnerů byla v počátcích zřejmá. Zlomovým okamžikem bylo, když jsme první halu stavěli za nižší stovky milionů korun bez nájemce. Až v průběhu výstavby se nám podařilo ji obsadit,“ prozradil předseda představenstva Concens Investments Petr Kalina.

Obslouží vlak v maximální délce

Doplnil, že Terminál Mošnov je v tuto chvíli největším kombinovaným terminálem v tuzemsku.

Upozornil přitom na jeho unikátnost, a to délku kolejí 730 metrů. „Je tak schopen obsloužit ucelený vlak. To je totiž maximální délka, která je přípustná na tratích, čímž dochází k zefektivnění procesů překládky, protože se vlaky nemusejí rozpojovat,“ popsal.

Od letošního července je vlastníkem terminálu společnost IF Invest East z rakouské skupiny Innofreight. Ta terminál provozuje společně s firmami Medlog Czech Republic, Budamar Logistic a ČD Cargo Logistic.

„Kontejnery připlují do přístavu lodí. Naloží se na vlak, který dojede k terminálu. Tam se kontejnery vyloží a přeloží na tahače, které je rozvážejí finálním klientům,“ popsala logistiku správní ředitelka společnosti Medlog Czech Republic Michaela Svrčková.

FOTO: Dny NATO nabídly skvělou podívanou, vrchol přinesli švýcarští akrobaté

Domácí

Dodala, že momentálně v Mošnově obslouží čtyři vlaky týdně. Kapacita terminálu je však čtyři vlaky denně.

Terminál je součástí nejen OAMP, ale současně i mošnovské průmyslové zóny. Ta je podle ostravského primátora Tomáše Macury (ANO) už z větší části zaplněna nebo rozprodána.

„V majetku města zbývá ještě padesátihektarový pozemek, ten si šetříme pro strategického investora,“ nastínil Macura a potvrdil, že právě o tento pozemek se jedna společnost zajímá. O koho jde, neřekl. Sdělil pouze, že firma by v zóně ráda postavila výrobně-výzkumnou základnu, která bude produkovat výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

Výběr článků

Načítám