Článek
Vedle cenového stropu začal v Evropské unii ve stejný den platit také dovoz pro ropu dováženou po moři, což Moskvu přinutilo k tomu, aby pro zhruba milion barelů denně hledala jiné kupce, zejména v Asii.
Rusko prohlásilo, že na cenový strop nebude brát zřetel, i když bude muset produkci snížit. Reuters ovšem s odvoláním na dva nejmenované obchodníky píše, že západní sankce způsobily, že ruští producenti ropy mezi sebou bojují o zákazníky.
A tak aby získali konkurenční výhodu, je pro ně největší nadějí na získání kupce nízká cena.
Ropa je navzdory problémům kolem dodávek z Ruska nejlevnější od začátku roku
V důsledku toho v některých indických přístavech klesla tento měsíc cena za barel Urals včetně pojištění a přepravy o zhruba 12 až 15 dolarů (275 až 342 Kč) oproti měsíčnímu průměru severomořské ropy Brent.
Přitom ještě v říjnu byla tato sleva „jen“ 5 až 8 dolarů, v listopadu 10 až 11 dolarů.
Prosincová výše slevy už tak znamená, že v některých případech se ruská ropa prodává pod celkovou výrobní cenou, uvádí dále Reuters s odkazem na své zdroje.
Tlak na výrobce v ruských přístavech na západě navíc zesílily vyšší ceny za přepravu, jejíž náklady vzrostly na 11 až 19 dolarů (250 až 433 Kč) za barel v porovnání s dobou před únorem, kdy byla cena jen necelé tři dolary.
Indie, druhý největší spotřebitel ropy v Asii, má díky kratší přepravní trase lepší polohu pro nákup ruské ropy než Čína. Země navíc na rozdíl od Evropy uznává lodě s pojištěním poskytovaným ruskými subjekty.
I díky všem těmto okolnostem tak Rusko v listopadu nahradilo Irák a stalo se největším dodavatelem ropy do Indie. „Trh je plný Urals. Je toho hodně. Mnoho obchodníků nabízí náklad s Urals pro prosincové i lednové dodání,“ citovala Reuters zdroj z indické rafinerie.