Článek
Ve hře jsou nyní v podstatě jen dvě varianty. Ministři dopravy, telekomunikací a energetiky se rozhodnou, zda monopol většinou státních pošt padne v celé unii naráz v roce 2011, nebo ve dvou etapách. V některých zemích by skončil v roce 2011 a v některých v roce 2013, což by se nejspíš týkalo i České republiky.
Není to však jediný problém, který budou muset členské státy vyřešit. Druhým tématem je vyřešení financování takzvané univerzální služby. Ta je ve většině členských států daná zákonem a poštám ukládá, aby zajistily dostupnost služeb pro každého občana, tedy i pro občany žijící v nedostupných a pro poštu nepříliš lukrativních oblastech.
Financování univerzální služby nebylo dlouho jasné, ale z iniciativy Italů se před pondělním jednáním v návrhu objevilo, že na financování této služby by se měly podílet i firmy jež nabízejí expresní služby. Podle zdroje ČTK se ale za stejný návrh staví i další země, nejen Italové. Je poměrně pravděpodobné, že členské státy se nakonec na liberalizaci dohodnou.
Liberalizace poštovních služeb se v Evropské unii řeší už takřka 20 let. V roce 1988 komise zveřejnila první "bílou" knihu o poštovních službách v evropském společenství. Do roku 1997 však nebyla schopna připravit žádnou legislativu, která by vedla k většímu otevření poštovního trhu. Až právě v roce 1997 státní pošty ztratily monopol na zásilky s větší hmotností než 350 gramů. Další směrnice z roku 2002 začala platit až v roce 2006, kdy pošty ztratily monopol na zásilky těžší než 50 gramů.