Článek
„Plán rozšíření odpočívky Mikulášov počítá s navýšením kapacity stání ve směru na Brno u nákladních vozidel a kamionů z 15 na 20 míst, u osobních aut z 62 na 69 míst, a navíc zde nově vzniknou čtyři stání pro autobusy a čtyři pro karavany. Ve směru na Prahu dojde k navýšení kapacity pouze u stání pro nákladní auta, a to z osmi na 28 míst. K tomu nově vzniknou čtyři stání pro autobusy a čtyři pro karavany,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
I kdybychom zpětinásobili parkovací plochy mezi Prahou a Brnem, nebude to stačit.
Státní podnik zaplatí téměř 200 milionů korun, sdružení stavebních firem má na práce 290 dní, počítá se se zimní pauzou.
„Téměř po celou dobu prací bude provoz odpočívky a místních čerpacích stanic pohonných hmot omezen pouze částečně,“ řekl Jan Rýdl.
Na místě začaly zemní práce, odpočívka ve směru na Prahu se rozšíří zhruba o jeden hektar, vznikne také kanalizace a inženýrské sítě. Další práce budou následovat po zimní technologické přestávce.
„Od poloviny února pak máme v plánu pokračovat dál. To s sebou přinese i částečné omezení provozu na odpočívce s tím, že zde stále budou moci motoristé zastavit, načerpat pohonné hmoty nebo se občerstvit, pouze jim bude k dispozici o něco méně odstavných stání,“ nastínil plány Rýdl.
Začalo bourání bývalé rozvadovské celnice
ŘSD nechá doplnit mobiliář včetně zastřešených posezení, vznikne také dětské hřiště a veřejné LED osvětlení, mikroklima zlepší vysázená zeleň.
Novinkou bude systém pro sledování obsazenosti, který umožní plnohodnotné využití kapacity parkoviště. Telematika také pomůže rozřazení nákladních vozidel do jednotlivých řad.
I desítky nových parkovacích míst jsou ale jen kapkou v moři, potřeby Česka coby tranzitní země jsou mnohem vyšší.
„V následujících letech máme v plánu ještě dvě odpočívky na Vysočině, a to na kilometru 111 a 122. Tam také půjde o komplexní rozšíření,“ uvedl Jan Rýdl.
Čtyřicet procent je nákladní doprava
Podle silničářů tím budou možnosti jak rozšířit parkování u dálnice - projektované před padesáti lety - prakticky vyčerpané.
„Musíme si uvědomit, že tudy podle posledního sčítání dopravy projíždí 36 tisíc vozidel denně, z toho 40 procent je nákladní doprava. I kdybychom zpětinásobili plochy mezi Prahou a Brnem, nebude to stačit,“ argumentuje mluvčí. Pokrýt potřeby řidičů mohou i privátní truck centra.
Podle ŘSD je však potřeba počítat i s dalšími dálničními tahy. Nedávná analýza státního podniku zmiňuje až 1500 chybějících parkovacích míst. „Každý rok vznikne v průměru 200 míst, na hranicích v Rozvadově na D5 stavíme velkou odstavnou plochu s kompletním sociálním zázemím pro více než 500 kamionů,“ uvedl příklad Rýdl.
Řidiči parkují všude, kde se (ne)dá
Nedostatek parkovacích ploch kolem dálnice D1 na území Vysočiny vnímá i policie. „Řidiči jízdních souprav denně parkují k vykonání bezpečnostní přestávky jízdní soupravy na nájezdech a sjezdech z dálnice, v odstavných a připojovacích pruzích, kde tato stojící vozidla ohrožují plynulost a zejména bezpečnost provozu a ostatní účastníky,“ upozornila policejní mluvčí Dana Čírtková.
Nebezpečné jsou neoznačené, neosvětlené a nebezpečně stojící kamiony hlavně za snížené viditelnosti. Dopravní policisté ještě mají v živé paměti nehodu z 18. dubna, kdy řidič osobního auta nepřežil střet s odstaveným kamionem na sjezdu z dálnice na 89. kilometru ve směru na Brno.
„Řidiči, kteří parkují na místech mimo plochy k tomu určené, argumentují tím, že u dálnice D1 není dostatek parkovacích ploch a oni musí ze zákona vykonat bezpečnostní přestávku, jinak jim hrozí vysoká sankce. Tyto argumenty vnímáme, ale jednání řidičů kamionů nemůže v žádném případě ohrožovat bezpečnost a plynulost v silničním provozu,“ dodávala policejní mluvčí.