Článek
„Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do jisté míry vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky. Letos bude souboj o to pikantnější, že se v seznamu objevují poplatky, proti kterým klienti již aktivně brojí a hrozí svým bankám žalobami,“ uvedl Patrik Nacher ze serveru www.bankovnipoplatky.com.
Air Bank: poplatek za vedení úvěrového účtu
"Pokud bych měl za uplynulý rok vybrat jeden jediný absurdní poplatek, pak to bude určitě poplatek za vedení účtu k hypotečnímu nebo spotřebitelskému úvěru. Přijde mi to podobně absurdní, jako chtít po klientech poplatky za příchozí platbu nebo vložení peněz do banky. S náklady na vedení půjčky, stejně jako na její poskytnutí či předčasné splacení, by měla banka počítat již v rámci tvorby úrokové sazby, protože nejde o žádné nadstandardní služby," říká Vladimír Komjati.
Citibank: poplatek za zadání příkazu přes internetbanking
"Osobně bych za nejabsurdnější bankovní poplatek zvolila poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking. Banka totiž s touto transakcí nemá spojené žádné administrativní náklady, jež by tento poplatek měl pokrývat. Klient zadá úkon prostřednictvím internetového bankovnictví sám a změna se automaticky zavede do systému bank," doplňuje Eva Chaloupková.
ČS: Tiskové centrum nevyjadřuje osobní názory
"Rolí Tiskového centra České spořitelny je vyjadřovat stanovisko banky, nikoliv osobní názory. Jelikož jsme poskytovatelem bankovních služeb, nepřísluší nám komentovat anketu určenou pro veřejnost. Poplatková politika banky je dlouhodobě transparentní a férová a klienti vědí, za co platí," uvádí Klára Pačesová.
ČSOB: poplatky související s internetovým bankovnictvím
"Velikost poplatku musí jít ruku v ruce s kvalitou a dostupností nabízených služeb. Z navrhovaných poplatků se přikláním k poplatku, který souvisí s internetovým bankovnictvím, přesněji pak poplatku za výpis z účtu zaslaného elektronickou cestou," říká Pavla Hávová.
Poštovní spořitelna: poplatek za elektronický výpis
"Absurdní je z mého pohledu takový poplatek, který není jasný a srozumitelný a neodpovídá kvalitě poskytované služby. Z nominovaných poplatků mi přijde nejméně opodstatněný ten za elektronický výpis. Rozhodně by měl být zdarma, aby motivoval k přechodu od papírových výpisů," upřesňuje Zuzana Kalátová.
Fio banka: poplatek za vedení úvěrového účtu
"Jako svého favorita volím poplatek za vedení účtu k hypotečnímu nebo spotřebitelskému úvěru. Poplatek za vedení jakéhokoliv účtu je z podstaty absurdní a u úvěrových účtů jde navíc jen o skrytý náklad k účtované úrokové sazbě," zmiňuje Ján Franek.
KB: nejabsurdnější je diskuse o absurdnosti
"Jako každý rok, i letos mi připadá nejabsurdnější právě diskuse o absurdnosti bankovních poplatků. Každý produkt a každá služba má pochopitelně své náklady a ty se promítají do ceny. Cenová politika Komerční banky je dlouhodobě transparentní a konzistentní. Náš unikátní koncept cenové politiky MojeOdměny otevírá klientům skutečnou možnost ovlivnit svým chováním a svou spotřebou produktů konečnou výši poplatků, kterou bance zaplatí. Od zavedení tohoto konceptu jsme klientům vrátili již půl miliardy korun," vysvětluje Monika Klucová.
LBBW Bank: poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě
"Stejně jako v předešlých letech, z tabulky nominovaných nejabsurdnějších poplatků vybíráme poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě. Možnost vložit další údaje do příkazu k úhradě (variabilní, konstantní či specifické symboly, popř. zprávu pro příjemce apod.) je součást služby platebního styku. Klientovi a i příjemci to dává možnost blíže identifikovat danou platbu. Dle našeho názoru je zcela absurdní za tuto součást poskytované služby požadovat dodatečný poplatek," doplňuje Martina Lambert.
RB: banka absurdní poplatky neúčtuje
"Raiffeisenbank dlouhodobě svou poplatkovou politiku přizpůsobuje přáním klientů a prakticky žádný vítězný nejabsurdnější poplatek z minulých let neúčtuje. Přesto, nebo právě proto, myslím není nutné označovat jakýkoli poplatek za absurdní a žádný konkrétní poplatek volit nebudu," říká Tomáš Kofroň.
UniCredit Bank: klient si může vybrat i bezpoplatkový produkt
"Nechci být v roli zaujatého sudího, a proto se přikláním ke kolegům, kteří standardně nekritizují konkurenci a nevolí poplatky, které v daný moment nemají v portfoliu a to na úkor konkurence. Podstatné při stanovení poplatkové strategie je především transparentnost, která je pro klienta nejvíce důležitá, a dále možnost výběru i bezpoplatkového produktu či služby při aktivním využívání, což v našem ceníku klient ať už u osobních kont nebo hypotečních úvěrů určitě najde," uvádí Petr Plocek.
Volksbank: poplatky související s internetovým bankovnictvím
"Do skupiny poplatků, které by banka účtovat neměla, patří především poplatky za servisní služby realizované klientem prakticky svépomocí, například prostřednictvím elektronického bankovnictví. Do této kategorie řadím poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou, poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě nebo zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking. Snahou banky by mělo být motivovat klienta, aby ve větší míře využíval možností vlastních nastavení a správy účtu a právě touto cestou na bankovních poplatcích ušetřil," vysvětluje Lucie Hálová.
První kolo hlasování o nejabsurdnější poplatek probíhá od 1. prosince 2012 do 31. ledna 2013. Pět nominovaných poplatků si to rozdá ve finálovém kole hlasování během února, k vyhlášení nejabsurdnějšího bankovního poplatku za rok 2012 pak dojde 1. března 2013.