Článek
Cílem byla odpověď na otázky: „Jak se staví mladá generace k úsporám? Umí si na peníze počkat a uspořit? Anebo si raději vezme peníze hned a na budoucnost zatím nehledí?“
Průzkum se inspiroval letitým experimentem ze Stanfordovy univerzity, tzv. marshmallow testem, kdy se dětem nabízely známé měkké bonbony, sušenky či slané tyčinky. Výzkumníci shledali, že děti, které dokázaly odolat chutné odměně teď hned a počkat si i na druhou, byly později lepšími studenty, více šetřily a méně podléhaly drogám či obezitě.
Při experimentu zkraje 70. let v Kalifornii odolala okamžitému pokušení a počkala si i na druhou laskominu jen zhruba třetina dětí. A jak tomu bylo u pěti desítek mladých Čechů?
„Bylo to celkem vyrovnané až do poslední chvíle,“ popsala Lenka Lánská z marketingu Modré pyramidy. Výsledek byl těsný. Celkem 54 procent raději zvolilo první možnost, kdy si vzali tisíc korun a odešli. Naopak 46 procent respondentů zahájilo roční odpočet pro získání svých 2000 Kč.