Článek
Slévači vyrábějí z šedé litiny dva typy lopatek. Jeden kus váží 110 kilo, další tři jsou ještě o 20 kilogramů těžší. Jejich podobu odvodili od původních, už opotřebovaných lopatek.
„Naši modeláři zhotovili podle nich dřevěné modely. Byla to pro ně neobvyklá věc, protože normálně pracují podle technických výkresů. Teď vyrobili modely na základě opotřebených lopatek, což byl kus jejich umu, tradice a taky trochu kutilství,“ přiznal Martin Adamec, ředitel Sléváren Třinec, dceřiné firmy Třineckých železáren.
Dodal, že po zhotovení modelů následovala výroba forem z furanových, tedy chemicky tvrzených formovacích směsí, vyjmutí modelu z forem, jejich složení a odlití gravitačním litím, po němž odlitky chladnou 24 hodin.
„Když odlitky vychladnou, vytáhneme je z formy a oddělíme od nich vtokovou soustavu. Nakonec uděláme konečnou úpravu tryskáním a broušením,“ doplnil výrobní ředitel Daniel Macúch a poukázal, že pro odlití lopatek si slévači připravili asi půl tuny rozžhaveného kovu.
V Ostravě vyrobili největší odlitek v historii, kolos váží 140 tun
Podle Macúcha jsou nové lopatky ze zhruba stejného materiálu jako ty původní a celý proces od výroby modelů až po finální dokončení lopatek trvá čtyři týdny.
I když v minulosti slévači z Třince už dělali řadu komerčních zakázek, naposledy například odlévali sochu Ježíše Krista pro kříž, který stojí před dřevěným kostelem Božího těla v Gutech, výrobu lopatek pro vodní kovárnu považují za speciální. „Ale složitější to není. Je to běžná výroba. Jen ten výsledný tvar je jiný,“ řekl Lubomír Byrtus. Ten je slévačem v Třinci už 35 let a ve slévárnách vyrábí zejména převodovkové skříně pro nákladní automobily.
Výrobní ředitel Macúch uvedl, že se firma sama snaží obdobné zakázky vyhledávat. „Problémem je, že do slévárenství se teď mladí kolegové moc nehrnou. Slévárenství má svá specifika a musíme to určitým způsobem dávat veřejnosti ve známost, protože opravdu o to naše odvětví momentálně není žádný zájem,“ poukázal s tím, že Slévárny Třinec jsou jednou z největších sléváren v Česku. „Za rok uděláme zhruba třicet kilotun odlitků, a ten náš sortiment je obrovský. Vyrábíme odlitky od jednoho kilogramu až do padesáti tun, a to z jakékoli tvárné litiny, šedé litiny nebo různé nízko, středně či vysoce legované oceli,“ uzavřel.
Vodní hamr postavený v rožnovské Mlýnské dolině už v roce 1988 je rekonstrukcí původní kovárny, která ve 2. polovině 19. století stála v beskydské obci Ostravice. Hlavními součástmi hamru jsou tři vodní kola, skříňové dmychadlo vhánějící vzduch do dvou výhní a hamerní stroj, který je složený ze dvou železných kladiv zdvihaných úhozy ozubené hřídele poháněné vodním kolem.