Hlavní obsah

Místo horské chaty továrna. Počet podvodných nabídek na ubytovacích portálech násobně roste

Patří mezi největší rezervační portály na světě. Nabízí širokou škálu ubytování, z nichž ale některé jsou doslova neskutečné. Portál Booking.com totiž existenci nabízených ubytovacích zařízení fyzicky neověřuje. Nejde ale jen o něj, podobných platforem jsou desítky. Problém umocňuje umělá inteligence umožňující vytvořit rychle jakoukoliv nabídku. Počet kyberpodvodů v cestovním ruchu po světě násobně roste.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Začátkem roku chtěla Kristýna Dostálová z Prahy jet s kamarády lyžovat do rakouského Söldenu. „Rozhodli jsme pro rezervaci chaty na Bookingu. Když jsme se ale později chtěli s ubytovatelem spojit kvůli příjezdu, nikdo na zprávy nereagoval. Po telefonu se pak kamarád, který mluví dobře německy, dopátral, že na uvedené adrese stojí místo horské chaty továrna,“ vylíčila Novinkám Dostálová.

Skupina pak musela na poslední chvíli složitě shánět jiné ubytování. Vyšlo je o desítky tisíc dráž.

„Za podvodné ubytování jsme nezaplatili zálohu, proto Booking naši žádost o kompenzaci odmítl s tím, že jsme o nic nepřišli, “ dodala Dostálová.

Dovolená v Anglii se nekonala. Seniorka naletěla na internetu podvodníkům

Bezpečnost

V tuzemsku jsou podle České obchodní inspekce takové případy ojedinělé. Při zahraničních cestách ale je dobré být ostražitý. Podle britské spotřebitelské organizace Which? si kvůli podobným podvodům musely sehnat náhradní ubytování stovky uživatelů po celém světě.

„Stránky typu Booking.com neověřují existenci všech nabízených nemovitostí fyzicky. Pouze prověřují, zda jde o existující adresu, a vyžadují po pronajímateli průkaz totožnosti,“ uvedl Which?

Booking.com tvrdí, že podvody na jeho platformě jsou velmi vzácné a firma neustále investuje do ochrany klientů i ubytovatelů. „U nemovitostí máme několik kontrol, než budou moci začít vítat hosty, a také tým, který se věnuje nepřetržitě odhalování a blokování podezřelých aktivit,“ sdělila společnost Novinkám.

„Náš tým zákaznických služeb je také k dispozici 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, aby pomohl s vrácením peněz nebo pomohl zákazníkům najít alternativní ubytování,“ dodala firma.

S kompenzací je to složité

V některých případech nemusí jít rovnou o podvod, ale může se jednat o nabídku, jejíž platnost skončila a nebyla rezervačním portálem včas smazána. Pro cestovatele to ovšem má trpký konec tak či onak. Získat své peníze zpět pak pro ně není jen tak.

„Jde vždy spíše o méně známá ubytovací zařízení. Přístup společnosti Booking.com v takových situacích vždy záleží na konkrétní osobě v call centru. Horší je to s úhradou nákladů, které má dotyčný s hledáním náhradního bydlení na místě,“ sdělil Novinkám mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Nejlepší prevencí takovýchto podvodů je podle něj provést před pobytem dvojí kontrolu rezervace a vše v hotelu či u ubytovatele ověřit. To, zda má zákazník právo na finanční kompenzaci, záleží vždy na konkrétním případu. K uzavření smlouvy o ubytování totiž dochází mezi spotřebitelem a provozovatelem ubytování.

„Portál Booking.com odpovídá pouze za škody, které spotřebiteli vzniknou v důsledku prokazatelných pochybení při poskytování jeho služeb, například při zveřejnění nesprávných informací. Taková situace může nastat, pokud by portál dále uveřejňoval informace o ubytování nebo inzeroval podvodné nabídky, přestože by mu bylo prokázáno, že o těchto situacích věděl,“ sdělila Novinkám ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Tato odpovědnost je navíc omezena na výši částky rezervace.

Pokuty pro Booking. Ve Španělsku 10 miliard korun, v Česku před lety osm milionů

Ekonomika

Nápadně výhodná nabídka

Jedním ze znaků podvodu může být nápadně výhodná nabídka, vhodné je ale vždy přečíst i několik nejnovějších hodnocení od jiných zákazníků. I přes stížnosti uživatelů ale některým platformám trvá i týdny, než nabídku smažou.

Pokud se zákazník ocitne v situaci, kdy se nemůže na místě ubytovat, je dobré situaci zdokumentovat. V případě, že platil platební kartou, je možné částku reklamovat u své banky prostřednictvím služby chargeback. Banka ale věc ještě posoudí.

Šéfka internetové bezpečnosti nizozemského portálu Booking.com Marnie Wilkingová nedávno v rozhovoru pro stanice BBC uvedla, že za poslední rok a půl došlo v cestovním ruchu až k devítinásobnému nárůstu kyberpodvodů.

„Útočníci používají k útokům umělou inteligenci, která už napodobuje e-maily mnohem lépe než cokoli dosud,“ podotkla Wilkingová.

Podvody s ubytováním pokračují. Muž zaplatil ženě na Facebooku, v Chorvatsku zůstal na ulici

Bezpečnost

Platby mimo platformu

Útoky se často snaží přesvědčit lidi, aby předali údaje o své kartě tak, že jim posílají falešné, ale velmi přesvědčivé odkazy na internetové rezervace. V této souvislosti se může jednat o případy, kdy je nabídka zveřejněna mimo server Booking.com a zneužívá jeho jméno.

„Typicky je to nabídka s fotografiemi a odkazem na ubytování na Bookingu, ale s požadavkem na komunikaci přes e-maily a platbu mimo tuto platformu,“ dodal ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR Ondřej Tichota.

V takových případech se lze obrátit na zákaznickou podporu společnosti Booking.com a ubytovatele prověřit.

„Zákazníci nám mohou nahlásit jakékoli podezřelé zprávy prostřednictvím týmu zákaznických služeb nebo kliknutím na Nahlásit problém. Žádná legitimní transakce nebude vyžadovat, aby dotyčný sdílel citlivé informace, jako jsou údaje o kreditní kartě, prostřednictvím e-mailu, chatových zpráv nebo telefonu,“ sdělila Novinkám společnost.

Anketa

Zaznamenali jste podvodnou nabídku na ubytovacím portále?
Ano, naletěl/a jsem
5,8 %
Ano, ale odhalil/a jsem ji
7,4 %
Ne
86,8 %
Celkem hlasovalo 758 čtenářů.

Mladík z Přerovska si chtěl pronajmout byt v Portugalsku, hned dvakrát ho podvedli

Krimi

Výběr článků

Načítám