Hlavní obsah

Ministři EU schválili novou normu Euro 7

Aktualizováno

Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost v pondělí schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec pro zavedení normy.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Proti původnímu návrhu Evropské komise (EK) se postavilo několik států včetně České republiky, a jelikož by tyto země měly dostatek hlasů na případné zablokování normy, došlo nakonec ke kompromisu, který není z pohledu emisních hodnot tolik přísný.

„Podařilo se nám vyřešit drtivou většinu sporných bodů, na které jsme upozorňovali od představení návrhu. Nová emisní norma tak nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani nepodkopne nohy našemu automobilovému průmyslu,“ uvedl ke schválení normy Kupka na sociální síti X.

Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.

„Současná podoba kompromisu, který přineslo Španělsko, znamená opravdu výrazný posun k tomu, aby byla tato norma efektivní a aby dokázala nadále zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a dostupnost mobility pro celou veřejnost v EU,“ uvedl ještě před pondělním jednáním Kupka.

Návrh bude nyní posuzovat Evropský parlament, přičemž jeho zpravodajem je český europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Až v případě schválení parlamentem, včetně možných úprav, vejde norma definitivně v platnost.

Škoda Auto díky odkladu emisní normy nebude muset propouštět

AutoMoto

Výběr článků

Načítám