Článek
Proti původnímu návrhu Evropské komise (EK) se postavilo několik států včetně České republiky, a jelikož by tyto země měly dostatek hlasů na případné zablokování normy, došlo nakonec ke kompromisu, který není z pohledu emisních hodnot tolik přísný.
„Podařilo se nám vyřešit drtivou většinu sporných bodů, na které jsme upozorňovali od představení návrhu. Nová emisní norma tak nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani nepodkopne nohy našemu automobilovému průmyslu,“ uvedl ke schválení normy Kupka na sociální síti X.
Velký úspěch 🇨🇿 vyjednávání v 🇪🇺. Emisní norma EURO 7 bude výrazně přijatelnější, než původně navrhovala @EU_Commission. Odhlasovali jsme to s ministry na Radě pro konkurenceschopnost. Maximální emise z aut zůstanou na úrovni EURO 6, prodlouží se i lhůty vstupu v účinnost. pic.twitter.com/9pkDCesW26
— Martin Kupka (@makupka) September 25, 2023
Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.
„Současná podoba kompromisu, který přineslo Španělsko, znamená opravdu výrazný posun k tomu, aby byla tato norma efektivní a aby dokázala nadále zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a dostupnost mobility pro celou veřejnost v EU,“ uvedl ještě před pondělním jednáním Kupka.
Návrh bude nyní posuzovat Evropský parlament, přičemž jeho zpravodajem je český europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Až v případě schválení parlamentem, včetně možných úprav, vejde norma definitivně v platnost.