Článek
Odložení modernizace druhé poloviny dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou nařídilo firmám Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z obavy, že se stavební práce nestihnou dokončit ještě před nástupem zimy.
Podle smlouvy má stát nárok na miliónové penále za každý den zpoždění. Jeho vymáhání by ale nebylo jednoduché a je možné očekávat, že se proti sankci budou stavební firmy bránit u soudu.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Zhotovitelé namítají, že jim nebylo předáno včas staveniště,” uvedl Prachař. Ten připustil, že nějaké chyby na straně investora, a tedy státu vzniknout mohly, a proto nyní hledá smírné řešení. O tom, že místo placení pokut požadují firmy další peníze, informovaly Novinky už v říjnu. [celá zpráva]
„Naším cílem není si vzájemně posílat faktury, penalizace. Naším cílem je modernizovat dálnici tak, aby sloužila občanům,” doplnil ministr s tím, že smyslem připravované dohody je to, aby se nároky obou stran prakticky smazaly a stát za vzniklé vícenáklady nic neplatil.
Přestože podle ministra nejsou tyto vícenáklady například na odvoz svodidel, nájem strojů na další období, ještě oficiálně vyčísleny, v zákulisí se hovoří o částce převyšující sto miliónů korun.
Zpoždění má i další úsek
Podobná situace jako v případě úseku u Jihlavy je i v sousední modernizované části komunikace mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Tam v minulosti narostlo zpoždění až zhruba ke 200 dnům. V posledních měsících ministerstvo uvádělo, že se tento skluz podařilo stáhnout na 80 dní. V tomto úseku ale ministerstvo pokuty odpouštět nechce.
„V úseku Lhotka-Velká Bíteš jde o jinou situaci, spor o zavinění zpoždění tam není dořešen, a zřejmě o něm rozhodne až soud,” řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Obě stavby tak budou kvůli zimní stavební přestávce pokračovat na jaře, kdy budou dělníci pokládat povrch na druhou polovinu dálnice.
Kromě uvedených úseků začali vloni na dálnici D1 silničáři opravovat rovněž úseky mezi Šternovem a Psáři a Loktem a Hořicemi. Ty by měly být dokončené ještě letos.
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je kvůli ulehčení uzavírek rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.