Článek
Na setkání se zástupci dopravních firem to v minulém týdnu oznámil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Jak upřesnil, další dva tendry vyhlásí MD v březnu, kdy zájemci začnou soutěžit o provozování rychlíků na tratích z Prahy přes Karlovy Vary do Chebu a z Prahy přes Ústí nad Labem do Děčína.
Plán postupného otevírání dálkové vnitrostátní vlakové dopravy konkurenci přijalo MD už loni na jaře. Podle tehdejšího ministra dopravy Gustáva Slamečky se měla ročně vypisovat výběrová řízení na až 15 procent rychlíkových linek. Během 10 let by tak mohly v barvách konkurentů ČD jezdit až tři čtvrtiny rychlíků.
„Mým cílem je tento plán dodržet,“ ujistil na setkání s dopravci Dobeš. Jak ovšem zdůraznil, první vypisované tendry je nutné považovat za pilotní projekty, během nichž se prokáže, jestli jsou soukromí dopravci skutečně schopni zajistit levnější a kvalitnější služby než České dráhy.
Jen jedna jízdenka
Na setkání představitelů MD s dopravci se probírala také otázka vzájemného uznávání jízdních dokladů. „Musíme udělat vše pro to, aby cestující mohli používat jen jednu jízdenku a nemuseli si tak při přestupu k jinému dopravci shánět nový doklad,“ řekl ČTK ředitel odboru veřejné dopravy MD Ondřej Michalčík.
Jak Právu sdělil majitel RegioJetu Radim Jančura, jeho firma se zúčastní všech vypisovaných tendrů. Do vnitrostátní rychlíkové dopravy chtějí vstoupit také Leo Express, Veolia Transport, Viamont i někteří další soukromí dopravci. A ani České dráhy se podle svého generálního ředitele Petra Žaludy rozhodně nechystají uvolnit pole konkurenci bez boje.