Článek
Omezení provozu vozítek segway obcemi představuje podle ministerstva kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek.
"Ušlý zisk provozovatelů půjčoven vozítek segway lze v případě této varianty očekávat na nižší úrovni," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy. Při cenách dopravních značek 2 500 korun za kus ministerstvo předpokládá, že obce vozítka zakážou pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce.
Důvodem pro omezení vozítek je podle ministerstva právě zvyšující se množství kolizí s chodci. Vozítka si zpravidla půjčují turisté, tedy osoby bez předchozí zkušenosti s jejich ovládáním, což spolu s výrazně vyšší rychlostí, než jakou se pohybují chodci, způsobuje nehody, uvedlo dříve ministerstvo.
Pokud by byla doporučená praxe opačná a segwaye by mohly jezdit pouze tam, kde je obce výslovně povolí, hrozilo by, že nebudou povolena nikde, nebo jen na velmi málo lokalitách. Podobná situace panovala donedávna například v provozu vodních skútrů, dodalo ministerstvo.
Praha s návrhem nesouhlasí právě kvůli ohrožení chodců.
"V podmínkách hlavního města Prahy je naprosto nereálné osadit všechna nevhodná místa značkami, nemluvě o již značné hustotě dopravního značení, zvláště v centru města, a o finančních nákladech," uvedla mluvčí magistrátu Petra Hrubá. "Máme za to, že efektivnější by bylo, kdyby uživatelé vozítek segway byli řádně označeni jako ostatní účastníci silničního provozu a jezdili po komunikacích," doplnila. Další otázkou je podle ní i případné stanovení věkové hranice pro řidiče segway.
Chodci mají být v noci vidět
Vozítka segway doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii, a jsou proto považována za chodce a na silnice nesmí.
Kromě vozítek obsahuje připravovaná novela zákona povinnost chodců nosit za snížené viditelnosti na silnicích ochranné prvky. Chodci jsou ve statistikách nehodovosti jednou z nejohroženějších skupin. Pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu by podle návrhu měli nosit vždy, kdy se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.