Hlavní obsah

Ministerstvo se zdráhá říci, kde se bude jezdit 150 km/h

Prvním úsekem, kde budou řidiči legálně svištět rychlostí 150 kilometrů v hodině, by měl být koncem roku Tábor – České Budějovice na jihočeské D3. Ministerstvo dopravy se ale na dotaz Novinek zdráhá úsek potvrdit či mluvit o dalších. Motoristé sobě volají po stopadesátce na většině českých dálnic, někteří experti jsou naopak kvůli bezpečnosti proti.

Foto: Novinky, Mapy.cz

Plánovaný úsek s rychlostí 150 km/h

Článek

Stopadesátku na vybraných úsecích dálnic slíbila vláda už v programovém prohlášení v roce 2021. Podle slov ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v nedávném rozhovoru pro Novinky by první takový úsek měl být před koncem letošního roku na D3, na asi 50 kilometrech mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Kupka už dříve prohlásil, že o vyšší rychlosti by uvažoval i u moderních úseků, například na D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří.

Až bude končit příští rok mandát této vlády, je otázka, na kolika z víc než 1400 kilometrů tuzemské dálniční sítě se bude rychleji jezdit a zda to nebude jen mizivé procento.

Deset tipů při nákupu dálničních známek

Finance

„Na potvrzování a doplňování ještě potřebujeme nějaký čas. První pilotní úsek letos chceme mít. Nyní k tomu probíhají jednání, až budou jasnější podrobnosti, budeme o tom informovat.

Pilotní provoz detailně vyhodnotíme a následně rozhodneme o případných dalších úsecích,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Stotřicítka prý uspává

Doplnil, že aktuálně dokončují konkrétní technická jednání, aby měli jasno, jakou výslednou podobu bude pilotní projekt na stopadesátku mít, a potřebují dořešit projekty osazení vytipovaných úseků dopravním značením, až pak zveřejní výsledek. Zda stát už pořídil potřebné proměnlivé telematické dopravní značení, nepotvrdil, ani kolik peněz takové značení bude stát.

Ministerstvo dopravy totiž jako mantru opakuje, že v místě stopadesátky bude naopak možné za horšího počasí snížit rychlost na méně než 130 km/h, tak jak to znají řidiči třeba z Rakouska.

Anketa

Mělo by se na českých dálnicích jezdit legálně stopadesátkou?
Ano, na většině dálnic
65 %
Ano, ale jen na menší části rovných a moderních úseků
12,9 %
Ne, nechal bych maximální rychlost, tak jak je
22,1 %
Celkem hlasovalo 2197 čtenářů.

„České dálnice si stopadesátku určitě zaslouží. Ministerstvo dopravy by mělo odvážně přistoupit k plošnému zvýšení rychlosti na všech našich dálnicích, a až pak ve spolupráci s ŘSD hledat úseky, v nichž bude platit nějaké omezení,“ řekl Novinkám Petr Macinka, předseda strany Motoristé sobě, která nedávno v koalici s Přísahou uspěla ve volbách do Evropského parlamentu. „Obrácený postup – hledat po celé zemí několik málo úseků, kde vyšší rychlost povolit – je laciná PR akce, nikoliv skutečný posun,“ dodal Macinka.

Připomněl, že rychlostní limit ze 120 na 130 kilometrů v hodině se na českých dálnicích zvýšil už před 27 lety, v roce 1997. Podle něj současná moderní auta i moderní povrch dálnic vyšší rychlosti bez problémů zvládají. S odkazem na zkušenosti z Německa argumentuje i tím, že některé řidiče „nudná stotřicítka uspává“ a při vyšší rychlosti se víc soustředí. Mimochodem předpokládá, že dopravní policie bude podobně jako dnes tolerovat zhruba o deset procent vyšší rychlost než je předepsaná, bez pokuty tedy projde i 165 km/h. Takovou premisu nikdo z dopravní policie nepotvrdil, ani nevyvrátil.

Naopak řada expertů na bezpečnost dopravy považuje zvýšení rychlosti za riziko a zmiňují, že mnoho zemí Evropy jde spíš opačným směrem, ať už z důvodů bezpečnosti, hluku, či emisí.

„Automobil jedoucí rychlostí 150 km/h bude mít oproti tomu jedoucímu 130 km/h delší brzdou dráhu o celou třetinu,“ upozornil Roman Budský z platformy Vize 0. Nebezpečné situace podle něj mohou vznikat i kvůli větším rozdílům v rychlosti oproti pomalu jedoucím kamionům.

MAPA: Kde hrozí o prázdninách největší kolony?

Ekonomika

Výběr článků

Načítám