Článek
„Toto rozhodnutí nemá na průběh soutěže na nový mýtný systém žádný vliv, neboť k uzavření smlouvy zatím tendr ani zdaleka nedospěl,” uvedl v prohlášení ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 čelí několika námitkám uchazečů. Současný provozovatel mýta, rakouská firma Kapsch, například tvrdí, že uchazeči nedostali stejné podklady. [celá zpráva]
Rafaj řekl, že úřad se rozhodl ustanovit znalce. Ten má podle ÚOHS odpovědět na otázky týkající se zpětné zjistitelnosti případných změn obsahu datového nosiče v souvislosti s prověřováním postupu ministerstva při poskytování části zadávací dokumentace dodavatelům. Dokud nebude zpracován posudek, nařídil úřad předběžné opatření - zákaz uzavřít smlouvu. Jinak by podle něj byl zmařen účel vedeného správního řízení.
Kapsch měl se státem desetiletou smlouvu do konce roku 2016. Ministerstvo dopravy nestihlo včas vybrat nového provozovatele, a proto se rozhodlo prodloužit smlouvu s Kapschem o tři roky bez soutěže. Ministr Ťok tvrdí, že stát neměl jinou možnost, a vinu svaluje na své předchůdce a nevýhodně uzavřenou původní smlouvu s rakouskou firmou.
Čtyři uchazeči
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 86 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.
Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Zároveň se má systému ujmout nový správce vzešlý z výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči. Správcem tak může být dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services, nebo německá firma T-Systems.