Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy už netrvá na stavbě dvou jezů na Labi

Právo, jn
PRAHA

Ministerstvo dopravy (MD) ustoupilo od záměru vybudovat na Labi v Malém Březně a Prostředním Žlebu dva nové jezy, které by na českém úseku řeky zajistily minimální plavební hloubku 140 centimetrů nejméně po 345 dnů v roce. Bude se snažit prosadit výstavbu jen jediného jezu poblíž česko-německé hranice.

Foto: Jan Řehounek

Gustav Adolf Lindner a jeho rodné Rožďalovice

Článek

Vyplynulo to ze středečního jednání náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka s vicepremiérem saské zemské vlády Thomasem Jurkem. "Česká strana mi sdělila, že se plánuje už pouze jeden nový jez, a to v co nejcitlivější úpravě vůči životnímu prostředí," řekl novinářům Jurk.

Kocourek potvrdil, že ministerstvo už dva jezy skutečně nebude prosazovat. Na otázku Práva, zda tím padl také záměr zajistit na Labi potřebnou plavební hloubku, aby se oživila skomírající vnitrozemská říční doprava, náměstek odpověděl: "Jeden jez postačí alespoň k tomu, aby se po řece dostávalo zboží z Německa na naše území."

Se stavbou dvou nových plavebních stupňů na Labi, jež by si vyžádala přes šest miliard korun, se mělo začít již v roce 2002. Termín dokončení byl vládou Miloše Zemana stanoven na rok 2007. Přípravné práce ale musely být zastaveny, když se v březnu 2001 k projektu negativně vyslovil tehdejší ministr životního prostředí Miloš Kužvart (ČSSD).

Také dnešní šéf resortu životního prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL) trvá na tom, že stavba jezů by nenávratně poškodila unikátní přírodu řeky a ohrozila desítky druhů chráněných živočichů a rostlin. MD proto se proto rozhodlo přijít s kompromisní variantou.

Související témata:

Výběr článků

Načítám