Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy slibuje zavést jednotné jízdné na železnici

Novinky, tov

Cestující na železnici by od konce roku 2019 mohli cestovat na jízdenky, které budou uznávat všichni zapojení dopravci. Lidé by si tak už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť, informoval v pátek mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Inspiraci úřad našel ve Švýcarsku, kde obdobný systém uznávání jízdenek už nyní dobře funguje. Zpočátku by se celostátní tarif měl týkat dálkových vlaků, které objednává ministerstvo dopravy a regionálních vlaků v objednávce krajů a případě zájmu dopravců i komerčně provozovaných vlaků. Do budoucna by se mohl model podle rezortu rozšířit i na autobusy.

Ministerstvo dopravy plán na jednotný tarif schválilo tento týden a v nejbližších týdnech začne pracovat na přípravě jeho zavedení.

Překážka v otevírání trhu

„Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Právě rozdílné jízdné a podmínky u dopravců dosud byly jedním z hlavních problémů v oblasti otevírání trhu dálkové železniční dopravy.

Hlavním cílem projektu je vybudovat systém národního tarifu, který umožní, aby i na liberalizovaném trhu, kde jezdí více dopravců, bylo možné nakupovat jízdenky platné mezi dvěma body sítě pro ideálně všechny dopravní služby. Lidé tak budou moci pravidelně dojíždět s různými dopravci na základě jedné jízdenky.

„Oproti stávajícímu stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se jedná o výrazné zvýšení komfortu cestujících,” dodal Ťok.

Námitky Českých drah

Ministerstvo dopravy v rámci první etapy příprav prostřednictvím své podřízené organizace Cendis vytvoří otevřený informační systém ve vlastnictví státu a pořídí počítačové vybavení pro bezpečný provoz tohoto systému. Dále úřad vybere provozovatele systému a provede další potřebné kroky, aby byl od prosince 2019 plně funkční.

O zavedení jednotného jízdného se mluví již delší dobu. Narážel ale hlavně na námitky Českých drah. Ty argumentovaly, že chybí přesná legislativa, je třeba vybudovat nákladné clearingové (zúčtovací) centrum, řešily i otázku režijních jízdenek pro zaměstnance.

Ministerstvo dopravy už dříve naznačilo že vhodný termín je konce roku 2019, kdy končí desetileté smlouvy s ČD. U těch nových by mohlo být v podmínkách právě uznávání jízdních dokladů ostatních dopravců.

Související články

Výběr článků

Načítám