Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Aktualizováno

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petru Rafajovi k přehodnocení prvoinstančního rozhodnutí, kterým byl nepravomocně zrušen mýtný tendr. Úřad ministra Dana Ťoka (za ANO) argumenty pro zrušení tendru rozporuje.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Antimonopolní úřad na začátku května dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Nelíbilo se mu například, jakým působem ministerstvo předávalo zadání tendru jednotlivým uchazečům. Ministerstvo totiž rozesílalo dokumentaci na přepisovatelných flash discích.

Ministerstvo v sedmdesátistránkovém rozkladu uvádí, že použití flash disků pro rozsáhlou dokumentaci stávajícího mýtného systému je zákonné, úřad prý neřešil podstatu změn anonymizované verze datových nosičů. Podle ministerstva by totiž úřad zjistil, že nešlo o věcné změny, ale o nepodstatnosti typu vypuštění záhlaví dokumentu, které nemohly mít vliv na předložené nabídky. Ťok upozornil na to, že rozdílnost disků napadla firma Kapsch, která si ale předtím začernění údajů vyžádala.

Foto: Novinky

Dan Ťok

"Úřad pouze stručně uvedl, že již sama skutečnost, že disky nejsou identické, byla způsobilá ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, což považuje ministerstvo za zcela nesprávný právní závěr," napsalo ministerstvo.

Rozsah zpoplatnění dálnic

Míní také, že uchazečům byl dostatečně vysvětlen předpokládaný rozsah zpoplatnění dálnic a silnic I. tříd k podání nabídky. Podle ministerstva je rozšíření zpoplatnění na silnicích I. třídy v zadávací dokumentaci pevně dané, naopak objektivně stejně jako v předchozím mýtném tendru v roce 2006 nelze na kilometr přesně určit počet všech nově zprovozněných dálnic, na kterém bude vybíráno mýtné.

"U nich jde tedy o předpokládaný odhad zpoplatněných úseků. To jsme již ale řešili s uchazeči při jejich dotazování se k zadávací dokumentaci. Tento fakt antimonopolní úřad při svém rozhodování ale nezohlednil," uvedl Ťok.

Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Ministerstvo zároveň namítá podjatost předsedy orgánu dohledu, a to pro jeho "zavádějící a pravdě neodpovídající mediální sdělení", kdy komentoval nepravomocné rozhodnutí úřadu ve věci.

Související články

Výběr článků

Načítám