Článek
O změnu tohoto ustanovení novely zákona č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích se však mají postarat poslanci.
"Naše ministerstvo nechystá žádný legislativní krok, který by vedl ke zrušení zákazu. Na nadcházející schůzi Sněmovny jej ale zřejmě navrhnou někteří poslanci a my takovou iniciativu podpoříme," řekl Právu Šimonovský.
Do zmíněné novely se zákaz předjíždění dostal na základě pozměňovacího návrhu poslance Jaroslava Plachého (ODS). Ministerstvo dopravy (MD) teď připouští, že to v praxi bude obtížné dodržovat.
Na dálnicích zácpy a nekonečné kolony
Na tom, že jde o nesmyslné opatření, se už letos v srpnu shodl Senát, který tehdy novelu zákona č. 361 vrátil Sněmovně k novému projednání. Ta ji ovšem v září schválila v původním znění a připomínky senátorů nevzala v úvahu.
Od 1. července 2006 mají tedy nabýt účinnosti nejen bodový systém postihu neukázněných motoristů, tvrdší pokuty a zvýšené pravomoci policie, ale i zákaz předjíždění pro nákladní automobily nad 3,5 tuny a jízdní soupravy, jejichž délka přesahuje sedm metrů.
Že by takový zákaz způsobil na dálnicích kolaps, je přesvědčen stínový ministr průmyslu a obchodu ODS Martin Říman. I exministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD) už dříve upozornil, že výsledkem budou nekonečné kolony kamiónů, porušování předpisů a dopravní zácpy.
Česmad prosazuje vlastní návrh
Sdružení Česmad Bohemia, v němž je 1800 podnikatelů v nákladní a osobní silniční dopravě, začalo hned po schválení novely zákona č. 361/2000 jednat s ministerskými úředníky i poslanci o možnosti zákaz zrušit.
"Mysleli jsme si, že o zrušení nesmyslného ustanovení se zasadí ministerstvo dopravy, protože ve vládní předloze novely zákaz předjíždění nebyl. Když se k tomu ministerstvo nemělo, vypracovali jsme vlastní návrh. Kdo z poslanců ho teď předloží, však zatím nelze říci," řekl včera Právu mluvčí Česmadu Martin Felix.
Podle Česmadu Bohemia by se ke zrušení zákazu předjíždění pro nákladní vozidla mělo využít buď novely zákona č. 13/1997 o pozemních komunikacích, nebo novely zákona č. 111/1994 o silniční dopravě. Obě předlohy teď čeká ve Sněmovně druhé čtení, k němuž by mohlo dojít už v tomto týdnu.
Pokud se Česmadu nepodaří poslance, neneché si to podle Felixe líbit a přikročí k protestním akcím. "Na změnu je ale ještě sedm měsíců čas a doufáme, že pro ni získáme politický konsensus," uvedl.
Za absurdní a nepřijatelné Česmad považuje, že k zákazu předjíždění má dojít právě v době, kdy se chystá zavedení elektronického mýtného na českých dálnicích a rychlostních komunikacích. To podle usnesení vlády naostro odstartuje 1. ledna 2007. "Náklady na zřízení a provoz mýtného systému stejně jako očekávané miliardové zisky z jeho výběru budou stoprocentně vygenerovány od provozovatelů kamiónů. A z těch zákonodárci udělali zákazem předjíždění druhořadé uživatele dálniční sítě," prohlásil Felix.