Článek
Americká potravinářská firma Mondelez sníží gramáž klasických tabulkových čokolád Milka, jako je mléčná, bílá nebo s lískovými oříšky, ze 100 na 90 gramů.
Větší tabulková čokoláda se u některých příchutí zmenší z 270 na 250 gramů, jak upozornil minulý týden německý potravinářský magazín Lebensmittel Praxis.
Čokolády zdražují, kakao za to ale nemůže
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_m3_A/kPX8laQTIiCiCiJV93Ozf/155a/cokolada-kakao.jpeg?fl=cro,0,95,1800,1012%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Stejné změny jako v Německu se týkají i Česka. Už probíhají a brzy se promítnou na pultech,“ uvedl mluvčí skupiny Mondelez Jiří Šebek. Podle výrobce jsou důvodem dlouhodobě vysoké ceny kakaa a energií. Jiné verze Milky, například jahodová, mají nižší hmotnost už delší dobu.
Zmenšit balení by letos mohla i firma Nestlé, která vyrábí třeba čokolády a sušenky Orion, Studentskou pečeť nebo kakao Granko. „Bude-li situace v následujících měsících přetrvávat, dá se očekávat další reakce. Zvýšení cen u výrobků s obsahem kakaa se ale budeme maximálně snažit vyhnout,“ citoval server iRozhlas.cz mluvčí společnosti Terezu Procházkovou.
Nestlé přitom zmenšovalo balení svých výrobků už loni. „Například celomáčené oplatky Delissa Orion v 33 gramovém balení byly nahrazeny v průběhu loňského jara menší, 30 gramovou verzí,“ řekla Novinkám datová analytička serveru Kupi.cz Monika Kopčilová.
Také tradiční lázeňské trojhránky Kolonáda Orion se během loňska zmenšily z 260 gramového balení na 200 gramů.
Zmenšování má už tradici
Zmenšování balení výrobků při zachování ceny je jednou z forem skryté inflace, kterou někdy anglicky mluvící analytici a novináři označují jako „shrinkflation“, což je kombinace slov shrink a inflation, tedy zmenšit se a inflace. V češtině existuje i jadrný překlad „smrskflace“.
Jak upozorňují ekonomové či sdružení na ochranu spotřebitelů, výrobci mnohdy na zmenšení balení nijak neupozorňují, takže si ho někteří zákazníci ani nevšimnou. Zatímco při zvýšení ceny by si možná někteří koupi sladkosti rozmysleli, menší balení za stejnou cenu kupují klidně dál.
Fenomén je tu už mnoho let, bez ohledu na momentální zdražování vstupních surovin.
Například až do roku 2023 se čokoláda na vaření Figaro od Mondelez podle Kupi.cz prodávala ve 100 gramovém balení, poté byla zmenšena na 90 gramů.
Smrkávání postihlo i jiný sortiment než sladkosti. Třeba slané tyčinky Bohemia se prodávaly až do poloviny roku 2023 ve velkém 190gramovém balení, to poté bylo nahrazeno menším o váze 160 gramů. „Stejně tak malé 85gramové balení se v polovině roku 2023 zmenšilo na 80 gramů,“ dodala Kopčilová.
Například u balení brambůrků Bohemia Chips server Kupi.cz, který sleduje vývoj cen zboží ve slevových letácích, registroval od roku 2012 do loňska dvacet různých variant, které se někdy prodávaly i současně. Zmenšení balení postihlo třeba i kečupy Heinz, majonézy nebo přípravky na nádobí.
Anketa
Smrskflace v Česku. Vedle brambůrek se zmenšilo i balení kečupů či jaru
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QQ_BJ/U1GCc/cokolada.jpeg?fl=cro,447,176,1251,704%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)