Článek
„Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat vzít. Evropská komise nyní musí rychle jednat,“ řekl Wissing deníku Bild.
Jádrem problému má být měření emisí. Místo stacionárních středisek se mají zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek. Změna by podle Wissinga dolehla i na modely, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek. To zpochybňuje povolení pro osobní vozy emisních tříd Euro 5 a 6.
Otázce se věnuje Soudní dvůr EU, který dal najevo, že očekávaný listopadový verdikt by mohl vést k tomu, že by označil povolení pro řadu starších dieselových aut za nezákonně vydaná. Podle Wissinga je potřeba předpisy rychle změnit a ještě před rozhodnutím soudu vyjasnit.
Benzín i nafta budou zlevňovat
„Nic takového na stole není. Evropská komise žádný zásah do toho, jak mají být měřeny emise již provozovaných vozů, neplánuje. Ursula von der Leyenová už Wissingovi napsala zpět, že nic takového Evropa udělat nechce,“ řekl Novinkám tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Vozidla v Česku ani jinde v Evropě se podle něj v žádném případě vyhazovat nebudou.
EU chce prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035 prakticky zakázat. Norma, kterou za členské státy vyjednávalo v roce 2022 české předsednictví Rady EU, je součástí balíčku klimatických pravidel známého jako Fit for 55. Ten má EU nasměrovat k omezení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.