Hlavní obsah

Mezi skálou a řekou. V Brně se otevírá téměř kilometr velkého městského okruhu

Brno

Brněnský velký městský okruh se v noci na úterý rozšíří o další kus v Žabovřeské ulici. Jde o jednu z nejsložitějších staveb, která nyní v Česku vzniká. Bylo totiž třeba frekventovanou silnici umístit do úzkého koridoru mezi skalní masiv a řeku. Na projektu se podíleli i střelmistři, horolezci a potápěči.

Brno – Velký městský okruhVideo: Vladimír Klepáč, Novinky

Článek

Nový úsek okruhu má 920 metrů, bylo nutné postavit i 500 metrů dlouhý tunel pro tramvaje. Jde o čtyřpruhou silnici, kterou bylo nutné vměstnat mezi skalní masiv s Wilsonovým lesem na jedné straně a řeku Svratku na straně druhé. Protože by se do něj nevešly, musel být vybudován tunel pro tramvaje, a část silnice je také pod zemí.

Horolezci, střelmistři a potápěči na staveništi

Motoristé na tento úsek čekali dlouho. Denně jím projede zhruba 20 000 aut. Silnice propojuje sever Brna s oblastí kolem brněnského výstaviště a vede pak dál jako výpadovka na dálnici D1.

Foto: archiv ŘSD

Snímek z dronu ukazuje nový úsek brněnského velkého městského okruhu. Vlevo řeka Svratka. Vedle ní čtyřpruhá silnice s hned vedle ní (modrý portál) tramvajový tunel.

Stavba úseku začala v prosinci 2020. Zahájení oddálilo napadání stavebního povolením spolkem Voda z Tetčic a také zrušení první soutěže na zhotovitele. Zakázku za 2,475 miliardy korun na vybudování zhruba kilometrového úseku získalo sdružení stavební firem Eurovia CS, Hochtief a Subterra. Zatímco na jedné straně stavby zajišťovali horolezci svah masivu, pod ním se hloubil tunel a vedle něj vznikala silnice, jejíž pilíře jsou až v řece Svratce.

Foto: Vladimír Klepáč, Novinky

Nový úsek městského okruhu před otevřením. Zcela vlevo zpevněný svah. Pod ním je 500 metrů dlouhý tramvajový tunel a vedle pod tzv. galerií čtyřpruhá silnice.

Kromě samotné čtyřpruhé silnice a tramvajového tunelu je součástí stavby i výrazná proměna celého okolí. Tunel je jedním z nejdelších v Česku a z legrace se o něm hovoří jako o začátku stavby brněnského metra. Přestože jím není, jde o technicky unikátní stavbu.

Další část okruhu bude v prosinci

Do celkové proměny okolí nového úseku okruhu patří i relaxační zóna, která vznikla u kaple svatého Antonína Paduánského. Historický objekt se před zahájením prací rozpadal. Má nově obnovenou střechu a odborníci mu vrátili původní podobu z druhé poloviny 19. století, kdy vznikl. „Především šlo o zachování typického režného cihelného zdiva. Nově je kaple osazená odlévaným zvonem s pamětními nápisy,“ uvedl náměstek brněnské primátorky René Černý (ANO). Ke kapličce mohou přijít lidé díky novému chodníku podél tramvajové trati.

Foto: MMB

Při stavbě okruhu bylo nutné opravit i tuto kapličku.

Velký městský okruh se právě nyní rozrostl hned o několik úseků. Od 6. listopadu je v provozu kilometrový úsek čtyřpruhé komunikace v Bauerově ulici. Již 13. prosince se plně do okruhu připojí 0,6 kilometru dlouhý úsek v Rokytově ulici a také 0,7 kilometru dlouhá silnice na Tomově náměstí, kde bylo nutné vybudovat technicky obtížné přemostění.

Foto: ŘSD

Nová část okruhu ještě před otevřením. Denně tímto místem projede asi 20 000 aut.

Na další rozšiřování si budou muset Brňané počkat. Předběžně v roce 2030 se počítá s otevřením 2,9 kilometru dlouhé silnice Ostravská radiála. Až v roce 2035 přibude Bratislavská radiála, další úsek v Brně-Vinohradech a silnice na Červeném kopci.

Brno má část okruhu s estakádou za 2,3 miliardy

Domácí

Výběr článků

Načítám