Hlavní obsah

Metro D je veřejně prospěšnou stavbou

Praha

Pražští zastupitelé minulý čtvrtek schválili 44 hlasy z 65 změnu územního plánu pro trasu metra D mezi Pankrácí a Písnicí. Určili tak, že půjde o veřejně prospěšnou stavbu, což představuje snazší povolování.

Foto: Institut plánování a rozvoje (IPR Praha)

Vizualizace jednoho ze vstupů do stanice Olbrachtova.

Článek

Změna se týká i budoucího okolí stanic, v nichž developeři chystají poměrně masivní výstavbu. Územní plán se mění na téměř 41 hektarech v Praze 4, 12, Kunraticích a Libuši.

Zastupitelé diskutovali především o rychlém vydání změny. Zabýval se jí minulý týden výbor pro územní rozvoj, minulé pondělí radní, ve čtvrtek mělo konečné slovo zastupitelstvo.

Stavba metra D v září nezačne, zahájení se o půl roku odkládá

Ekonomika

Projednávání trasy metra D podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (Spojené síly, za TOP 09) začalo před 13 lety, jednání se dlouho vlekla např. kvůli žalobám. Po mimosoudní dohodě s vlastníky pozemků byly požadavky žalobců promítnuty do změny územního plánu. „Definoval bych to jako ojedinělý výkon města,“ řekl ke schválení Hlaváček.

Primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě) upozornil, že jde o podobu zástavby nad stanicemi. O ní se dříve bouřlivě diskutovalo. Scheinherr se však omezil na konstatování, že jde o důležitý krok pro budoucnost a rozvoj Prahy.

Ve stanicích metra Chodov a Háje je mobilní signál LTE

Mobil

„Debata bude pokračovat o tom, co územní změna vyvolá na povrchu, nad stanicemi metra,“ uvedl šéf výboru pro územní rozvoj Petr Zeman (Praha sobě), podle něhož panuje „konsenzus, že metro D je naprosto nejdůležitější stavbou, jakou povolujeme“. Opoziční zastupitelé ANO rychlost schválení kvitovali a dožadovali se jí i v jiných případech.

Změny u stanic

Projekt doznal změn u některých chystaných stanic. U přestupní stanice Pankrác nebude parkoviště P+R ani autobusové nádraží pro vnější dopravu, přesunou se k Depu Písnice. Jiné P+R má být u stanice Nové Dvory, jejíž poloha byla zpřesněna a má dovolit případnou stavbu větve metra do Kamýku a Modřan.

Stanice Olbrachtova – vzdálená jen asi kilometr od stanice metra C Budějovická – má mít přes odpor místních obyvatel dva vestibuly, jeden u křižovatky ulic Olbrachtova a Na Strži, druhý u Antala Staška a Na Strži. Lidé se snažili zabránit kácení. U Nádraží Krč se dovoluje přestavba mimoúrovňové křižovatky Jižní spojky. Na stavební boom, který metro jako nové spojení vyvolá, se už chystá Libuš i Písnice.

Metro Opatov je bezbariérové, zbývá 16 stanic

Ekonomika

Na stavební parcely u některých stanic byly vztaženy kódy, které investorům umožní v rozvolněné zástavbě realizovat více než osmipodlažní objekty. S metrem D také souvisí plánované prodloužení tramvajové tratě z Modřan do Libuše.

Podmínkou pro stavbu metra D, jehož trasa má měřit 11 kilometrů, je prověřit ražby tunelů a hloubení jednotlivých stanic kvůli negativním dopadům na životní prostředí a obyvatelstvo. U prvního úseku metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova má letos skončit geotechnický průzkum.

Kdy začne vlastní stavba metra, není zatím jasné, nebylo zatím rozhodnuto o finančním krytí nákladů za mnoho desítek miliard korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám