Článek
Před nádražím poblíž centra města vzniknou zároveň zastávky linkových autobusů a městské hromadné dopravy.
„Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí. V budoucnu budou tuto stanici obsluhovat také vysokorychlostní vlaky z Prahy a Brna, které sem budou zajíždět po nové trati postavené podél dálničního přivaděče,“ řekl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic (SŽ).
Terminál pro vysokorychlostní vlaky má v budoucnu vzniknout v Jihlavě-Pávově poblíž dálničního exitu 112.
Čeká se, až spadnou? V Česku je ve špatném stavu přes tři tisíce mostů
Příznivci železniční historie se musí smířit s tím, že k zemi půjde i hlavní výpravní budova z roku 1887. Stavbaři postaví novou, která bude mít dvě podlaží - v prvním bude společná odjezdová a příjezdová hala, ve druhém samostatná čekárna pro cestující čekající na přestup.
„Celkovou přestavbou projde i kolejiště včetně nástupišť, bezbariérový přístup k nim zajistí podchod s výtahy,“ doplnil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Velká modernizace železniční stanice Jihlava-město vyjde na 1,75 miliardy korun, Evropská unie jednu z největších jihlavských stavebních dopravních akcí v historii podpoří dotací až do výše 1,27 miliardy korun.
O související investice se postará město. Do proměny zanedbaného místa investuje celkem zhruba 450 milionů, část pokryje evropská dotace. V plánu je přestupní terminál pro autobusy, parkoviště P+R s 68 místy a silnice podél centrálního dopravního terminálu včetně napojení na Havlíčkovu ulici a třídu Legionářů. Projekt počítá s chodníky, opěrnými zdmi, zastávkami náhradní dopravy, veřejným osvětlením, odvodněním a kanalizací a také s informačním systémem pro cestující či mobiliářem a úpravou zeleně.
„Přínosem nového dopravního terminálu bude jeho větší komfort pro cestující, lepší dopravní dostupnost Jihlavy po železnici, posunutí hlavního vlakového nádraží do centra města a v neposlední řadě také revitalizace veřejného prostoru v této oblasti Jihlavy,“ uvedl primátor Petr Ryška.
Jihlava také napojí terminál na trakční trolejové vedení, takže tam budou moci zajíždět i trolejbusy.