Hlavní obsah

Městské vlakové nádraží v Jihlavě přestaví na centrální dopravní terminál. Budova z roku 1887 půjde k zemi

Jihlava

Přeměna starého jihlavského městského nádraží na centrální dopravní terminál začíná. Zástupci města a Správy železnic ve čtvrtek slavnostně odklepli dvě související stavební akce. Do poloviny roku 2026 se má kompletně změnit podoba stanice Jihlava-město i prostor kolem nádraží, který nyní patří k největším bolestem krajské metropole.

Foto: Správa železnic

Železniční stanice Jihlava-město a jeho okolí se do dvou let promění v centrální dopravní terminál.

Článek

Před nádražím poblíž centra města vzniknou zároveň zastávky linkových autobusů a městské hromadné dopravy.

„Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí. V budoucnu budou tuto stanici obsluhovat také vysokorychlostní vlaky z Prahy a Brna, které sem budou zajíždět po nové trati postavené podél dálničního přivaděče,“ řekl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic (SŽ).

Terminál pro vysokorychlostní vlaky má v budoucnu vzniknout v Jihlavě-Pávově poblíž dálničního exitu 112.

Čeká se, až spadnou? V Česku je ve špatném stavu přes tři tisíce mostů

Ekonomika
Foto: Správa železnic

Železniční stanice Jihlava-město se do dvou let promění v centrální dopravní terminál.

Příznivci železniční historie se musí smířit s tím, že k zemi půjde i hlavní výpravní budova z roku 1887. Stavbaři postaví novou, která bude mít dvě podlaží - v prvním bude společná odjezdová a příjezdová hala, ve druhém samostatná čekárna pro cestující čekající na přestup.

„Celkovou přestavbou projde i kolejiště včetně nástupišť, bezbariérový přístup k nim zajistí podchod s výtahy,“ doplnil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Vlaková stanice Jihlava město

Velká modernizace železniční stanice Jihlava-město vyjde na 1,75 miliardy korun, Evropská unie jednu z největších jihlavských stavebních dopravních akcí v historii podpoří dotací až do výše 1,27 miliardy korun.

O související investice se postará město. Do proměny zanedbaného místa investuje celkem zhruba 450 milionů, část pokryje evropská dotace. V plánu je přestupní terminál pro autobusy, parkoviště P+R s 68 místy a silnice podél centrálního dopravního terminálu včetně napojení na Havlíčkovu ulici a třídu Legionářů. Projekt počítá s chodníky, opěrnými zdmi, zastávkami náhradní dopravy, veřejným osvětlením, odvodněním a kanalizací a také s informačním systémem pro cestující či mobiliářem a úpravou zeleně.

Foto: Správa železnic

Stavební práce už začaly, železniční stanice Jihlava-město a její okolí se do dvou let promění v centrální dopravní terminál.

„Přínosem nového dopravního terminálu bude jeho větší komfort pro cestující, lepší dopravní dostupnost Jihlavy po železnici, posunutí hlavního vlakového nádraží do centra města a v neposlední řadě také revitalizace veřejného prostoru v této oblasti Jihlavy,“ uvedl primátor Petr Ryška.

Jihlava také napojí terminál na trakční trolejové vedení, takže tam budou moci zajíždět i trolejbusy.

Budovu smíchovského nádraží čeká proměna

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám