Hlavní obsah

Mertlík: Trump už teď podniká fatální kroky

13:40
13:40

Poslechněte si tento článek

Staronový americký prezident Donald Trump svými razantními kroky v důsledku oslabí nejen svoji zemi, ale i světový obchod a rozvoj. Evropa včetně Česka s ním nicméně musí v rozumné míře spolupracovat, řekl Novinkám bývalý ministr financí a ekonom Pavel Mertlík.

Foto: archiv, Novinky

Pavel Mertlík

Článek

Nástup Donalda Trumpa do Bílého domu přinesl obavy z rozpoutání celních válek. Kam to až může zajít a s jakými dopady?

Do hlavy prezidentu Trumpovi a jeho okolí člověk nevidí, do jaké míry to je řekněme nátlak a do jaké míry to myslí vážně. Ani nevíme, jak případná nová cla budou nakonec vysoká. Desetiprocentní nebo dvacetiprocentní clo znamená velký rozdíl.

Už se ukazuje, že nějaká cla zavedená budou, což povede k negativním dopadům na mezinárodní obchod a ke snížení hospodářského růstu a bohatství. Ale nejvíc to odskáčou voliči Donalda Trumpa z řad prostých Američanů, protože cla zvýší ceny zboží ve Spojených státech. Zejména z Mexika dovážejí USA mnoho potravinářských výrobků, z Kanady zase spoustu surovin, paliv a tak dále.

Ekonom Hindls: Bez daňové reformy se Česko z místa nepohne

Ekonomika

Trump ale hrozí i Evropě. Nová cla na ocel se už týkají i nás a zřejmě přijdou další.

Evropa by měla se Spojenými státy rozumně spolupracovat, ale podtrhl bych slovo rozumně. Nemá důvod nechat se vydírat. Pokud Trump cla zavede, Evropa odvetná opatření určitě přijme. Rovněž by to ovšem negativně dopadlo na evropskou a českou ekonomiku.

Co už je nyní vidět, jsou negativní dopady na finanční trhy, velká nejistota po celém světě. To zhoršuje podmínky pro investice a jakékoliv ekonomické rozhodování.

A je celá řada dalších věcí, které zřejmě nebudou jen tak vratné a budou docela fatální.

Například?

Třeba zastavení činnosti a očekávané zrušení agentury USAID, která je zásadní pro humanitární pomoc v řadě zemí světa. Afrika to pocítí velmi rychle a nahradí to v ní čínské investice a čínská zahraniční pomoc.

Federální soudce nařídil Trumpově administrativě obnovit financování zahraniční pomoci

Amerika

A čínský vliv.

A čínský vliv, samozřejmě. Takzvaná měkká síla Spojených států tím velice utrpí. Navíc humanitární situace je v řadě zemí opravdu velmi špatná, vedle Afriky se to týká i  Středního východu.

Tam to mohou zčásti vykompenzovat bohaté arabské státy, ale i zde jde o strategické geopolitické kroky, které se obrátí proti Američanům i proti Evropě.

Jak?

Poroste síla globálního konkurenta. Čína současně směřuje k tomu, aby byla číslem jedna v hospodářském výkonu. Takže strategicky je například toto hrozně nešťastný krok.

Před pár dny také vyběhly zprávy, že probíhá čistka ve zpravodajské CIA. To jsou záležitosti, které budou mít v konečném dopadu i ekonomické dopady. Když se zhorší bezpečnost Spojených států a bezpečnost ve světě, tak se to vždy projeví růstem cen, útlumem ekonomiky a řadou dalších hospodářských potíží.

Černým scénářem je opakování krize ze třicátých let minulého století s masivními celními válkami, které snížily mezinárodní obchod zhruba o třetinu. Samozřejmě to nebylo jenom tím, neboť probíhala velká deprese, ale postoj států, že platit má soused, situaci zhoršoval.

To jsou neradostné perspektivy, zvlášť v situaci, kdy se mění geopolitika, za humny máme válku na Ukrajině a ukazuje se, že zbrojení na úrovni dvou procent HDP není do budoucna dostatečné.

Každé procento HDP na obranu navíc představuje zhruba 80 miliard korun.

Ano. Pokud si ovšem chceme udržet jistou odstrašující sílu v územní obraně, musíme do armády a obecně do bezpečnosti investovat výrazně víc.

Evropa by v posilování obrany asi měla více táhnout za jeden provaz.

Určitě. Zde to však navíc naráží na rozdrobenost Evropské unie, která stále nemá viditelnou politiku v této oblasti. Nicméně si myslím, že bude poměrně dost rozumných států, které dbají na svou bezpečnost a chápou situaci. I na evropském jihu, kde možná citlivost na Rusko a Ukrajinu je menší, ale jsou tam konfrontováni se situací v severní Africe a na Středním východě, o hrozbách vědí.

Navyšování výdajů na bezpečnost nicméně komplikují vnitřní strukturální problémy, které máme. Řada věcí je podfinancovaná a bude potřeba je rovněž řešit.

Znamená to, že kvůli zvyšování výdajů na zbrojení budou schodky státního rozpočtu vysoké?

Ne nutně. To záleží také na politice, na příjmové straně státního rozpočtu, co vlády budou ochotné a schopné udělat. Je možné, že rozložení sil v parlamentu nebude přát nějakým větším reformám, aby se něco udělalo s daňovou soustavou, kdy složená daňová kvóta Česka je zhruba 34 procent hrubého domácího produktu, což je na financování takovýchto potřeb málo.

Nikdo by asi nechtěl vytlačit zbrojními výdaji například výdaje na školství, zdravotnictví a tak dále.

Jak byste daňovou soustavu reformoval?

Myslím si, že prostor je jednak u detailního nastavení některých daní, u různých odpočitatelných položek či způsobu výpočtu daňového základu a podobně.

Máme stále relativně nízké některé spotřební daně, například na benzín, naftu a tak dále. Byť se v poslední době zvyšovaly, máme pořád troufnu si říct extrémně nízké daně z nemovitostí.

U malých pozemků, za které se platí jen pár korun, by se ale naopak odvádět nemusela. Problematická je i nerovnoměrnost ve zdanění zaměstnanců a OSVČ. Nemáme u nás také daně z některých movitých věcí, které v řadě zemí existují, například u osobních automobilů.

Žádné školkovné, méně slev, lidé si pohorší až o desítky tisíc. Jaké jsou hlavní novinky v daňovém přiznání

Ekonomika

Často se řeší i výše odvodů.

Ano, máme poměrně vysoké sociální pojištění, byť se důchodový systém významně a stále více dotuje také z výnosů obecných daní. A to se u nás potichu každoročně zvyšuje. Mluvíme o tom, že jde o jakýsi deficit systému sociálního pojištění a stát to doplňuje, což samo o sobě není špatně.

Lepší by bylo, kdyby byla jasně definovaná politika, jakou strukturu příjmů na pokrytí sociálních výdajů chceme mít. Jsem přesvědčen, že by pomohla autonomie penzijního systému. Na Slovensku mají sociální pojišťovnu, kde došlo k oddělení těchto zdrojů od státního rozpočtu a vytvoření samostatné příjmové báze.

Jak by to pomohlo?

Samostatná operační schopnost takové instituce by byla lepší než nynější utopení ve státním rozpočtu. Přinejmenším by to bylo transparentnější, což pak zpravidla pomáhá i z hlediska nějakého šetření a racionality výdajů a také nastavení příjmů.

Také si myslím, že je u nás prostor v oblasti zdanění kapitálových výnosů. A pořád je velmi neúměrně zatížena práce proti kapitálu. To je systémová chyba.

Kolik peněz celkem by se na změnách v daních dalo navíc vybrat?

Není žádné jedno velké řešení spočívající v úpravě jedné daně, ale když to nasčítáme, tak třeba dvě procenta HDP, tedy zhruba 160 miliard korun, by se takto získat mohla.

Vedle toho určitě existují i nějaké zbytné výdaje, které se dají škrtnout, ačkoliv někde se šetření nemusí vyplatit. To se týká i platů ve veřejné sféře.

Průměrný plat je zde ale vyšší než v soukromém sektoru.

To je dáno úplně jinou kvalifikační strukturou, vysokým podílem vysokoškoláků.

Ano, platy šly i ve veřejné sféře z velké části nahoru a z hlediska konkurenceschopnosti už to není tak zlé, jak to bylo před časem. Nicméně když má někdo třeba odbornost v oblasti zahraničního obchodu, tak v soukromém sektoru určitě dostane plošně podstatně lepší ohodnocení, než když půjde pracovat jako expert na ministerstvo průmyslu.

V tomto smyslu je stát pořád jako zaměstnavatel poměrně málo konkurenceschopný a myslím si, že to je problém. Když nebudete mít ministerstva personálně dobře zabezpečena, tak od nich nemůžete čekat, že budou produkovat kvalitní výsledky v podobě návrhů zákonů a tak dále.

Na západě je daňová progrese běžně daleko vyšší než u nás. Lidé s vyššími příjmy platí větší daň než nízkopříjmoví. Mohli bychom se tím inspirovat?

Zcela určitě. Naše daň z příjmů sice už není úplně rovná, jak před časem téměř byla, ale při zohlednění všech odečitatelných položek a toho, co člověk nakonec skutečně zaplatí, je průběh křivky míry zdanění ve vztahu k příjmu bohužel i degresivní. Takže do nějaké v uvozovkách daňové spravedlnosti v tomto ohledu máme daleko.

Inspirací by nám mohlo být třeba Německo. Myslím si, že kdybychom měli nějaká tři čtyři daňová pásma, nebylo by to nic nestandardního a ani podnikatelé by proti tomu zásadně neprotestovali.

Podstatné ovšem je, aby stát za vyšší zdanění dokázal zkvalitňovat služby.

Česko hodně daní práci, ale málo neřesti a majetek

Ekonomika

Například školství, zdravotnictví?

Slýcháme, že je náš zdravotní systém předražený, funguje neefektivně, je špatně řízený. Nicméně pořád zabezpečuje zdravotní služby kvalitně.

Tím nepopírám strukturální problémy, jako je rostoucí nedostupnost řady zdravotních služeb zejména v odlehlejších regionech a podobně. Taky by stálo za to zdravotní systém racionalizovat, protože je v něm spousta zbytečných výdajů.

Co konkrétně by pomohlo?

Například centralizované řízení nákupů, investic. Žádný ministr se však do toho nikdy nehrnul. Je zřejmé, že něco není v systému v pořádku.

Máme v Unii prakticky nejvyšší počet lékařů na počet obyvatel, a přesto je u nás v poskytování některých zdravotních služeb situace horší než v řadě dalších zemí.

A co školy?

Zde by určitá racionalizace také měla proběhnout. Jsem přesvědčen, že kvalitní větší základní škola, standardně velká, řekněme i s autobusy svážejícími žáky, je nejen z hlediska nákladů lepší než malotřídky, kde učitelé často nemají na děti odpovídající čas. Už za první republiky obecní školy na venkově neměly takovou kvalitu jako měšťanky ve městech.

Vedle toho máme zbytečně moc obcí, je to drahé a stojí to desítky miliard. Centralizace zde je ale politicky neprosaditelná pro odpor těch, kterých se to týká. Mám pro to porozumění, ale fakt je, že řada malých obcí má velký problém fungovat samostatně.

Green Deal je cesta ke konkurenceschopnosti Evropy, byť je móda tvrdit opak.

Na podzim budou volby do Sněmovny. Co by mělo být prioritou příští vlády?

Jako nejdůležitější vidím další práce na konsolidaci veřejných financí. Máme deficit na úrovni nějakých tři a půl procenta HDP a státní dluh na zhruba 45 procentech HDP. To není nějak tragické, ale už je tam trošku ten varovný prst, protože cesta odtamtud k šedesáti a více procentům může být poměrně rychlá. Takové příklady jsme v minulosti viděli.

Je potřeba pokračovat tak, aby se veřejné finance dostaly pod kontrolu. A to předpokládá i opatření na příjmové straně rozpočtu, o nichž jsme hovořili.

A vedle toho?

Obrana a bezpečnost, školství, zdravotnictví, fyzická infrastruktura, digitalizace státu a ekonomiky. A ovšem vytvoření podmínek pro restrukturalizaci směrem k tvorbě vyšší přidané hodnotě, k vyšší produktivitě práce.

Bavorský premiér žádá spuštění tří odpojených jaderných elektráren

Evropa
Foto: Novinky

Ekonom a vysokoškolský pedagog Pavel Mertlík

Bavorský premiér Söder žádá opětovné spuštění německých jaderných elektráren. Problémy nejen kvůli drahým energiím hlásí automobilky i další průmyslová odvětví. Měla by Evropa revidovat Green Deal, aby posílila konkurenceschopnost?

Jsem fanoušek Green Dealu, protože je to podstatná součást tolik potřebné modernizace a restrukturalizace ekonomiky. Vždyť náš hrubý domácí produkt je stále vytvářen s extrémně vysokou energetickou náročností. Green Deal je cesta ke konkurenceschopnosti Evropy, byť je móda tvrdit opak.

Požadavek na obnovení provozu jaderných elektráren v Německu je ale veskrze rozumný, stejně jako strategické investice do jaderné energetiky u nás. To není s Green Dealem v rozporu, na rozdíl od závislosti na spalování fosilních paliv.

Je ale možné, že v dílčích věcech a cílech to EU přepískla a některá opatření nemusí být správně zacílená. Je proto potřeba to pravidelně vyhodnocovat a na základě faktů revidovat.

Pavel Mertlík

Ekonom a vysokoškolský pedagog, působící dříve i při České národní bance.

V letech 1998-2001 zastával funkci místopředsedy vlády a od roku 1999 i ministra financí. Po odchodu z vlády působil jedenáct let jako hlavní ekonom Raiffeisenbank.

V letech 2015-2024 byl rektorem Škoda Auto Vysoké školy, předtím v letech 2012-2015 rektorem Bankovního institutu. Nyní působí na soukromé Unicorn Vysoké škole.

Rusnok: Bez levnějších energií prosperovat nebudeme

Ekonomika
Související témata:
Pavel Mertlík

Výběr článků

Načítám