Hlavní obsah

Měření emisí v praxi. Neprošla dvě auta ze šesti

Kontrolor na dálničním parkovišti několikrát prudce přitlačí plynový pedál malého náklaďáku Fiat nadoraz k podlaze. Z výfuku se vyvalí hustý černý dým a saze utvoří na zemi černou skvrnu. Přihlížející řidička trochu poplašeně poodstoupí o pár kroků zpět. Už tuší, že kontrolou měření limitů emisí se svým vozem neprojde.

Měření emisí v reálném provozu: Neprošla dvě auta ze šestiVideo: Novinky

Článek

Na odpočívadle u dálnice D11 před Hradcem Králové se Novinky zúčastnily kontrol měření emisí vozidel v reálném provozu, které provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu za asistence policie. Ze šesti dopoledne kontrolovaných vozidel dvě kontrolami neprošla. Obě přitom měla platný emisní certifikát.

„Stojíme u dálničního sjezdu zhruba pět kilometrů odtud. Vozidla vytipovaná ke kontrole přivedeme sem na stanoviště. Vytipováváme zejména starší vozy, dodávky a vozy s větší kouřivostí,“ popisuje člen policejní hlídky, který nemůže uvést své jméno.

Podezřelé emisní kontroly u aut. Projdou skoro všechna a někdy už za minutu

Ekonomika

Policie zastavuje kvůli kontrole první vůz. „Vybereme od řidiče doklady, z nich vyčteme údaje o vozidle a dáme sondu do výfuku,“ líčí Miroslav Kacafírek z Centra služeb pro silniční dopravu, který na místě spolu s kolegou měření provádí.

Pokud je vozidlo vybavené potřebnou zásuvkou, načtou údaje z řídicí jednotky. Pokud ne, snímají otáčky z motoru. Změřit emise u jednoho vozidla zabere i půl hodiny, měření se provádí několik po sobě a hodnoty se zprůměrují.

Foto: Novinky

Kouřící nákladní vůz Fiat kontrolou emisí neprošel.

Každé vozidlo má od výrobce podle roku výroby a typu motoru uvedenou schválenou kouřivost, kterou kontroloři měří speciálním přístrojem. Na celou republiku mají v současné době tři jeho kusy.

Zatím kontrolují jen dieselové motory, kontrola těch benzinových je ale také v plánu.

V průběhu reportáže si policie přivádí ke kontrole dvě menší nákladní auta a jednu dodávku. První kontrolovaný nakladač značky Man, registrovaný v roce 1998, i přes již pokročilejší věk prošel. „Je dobře udržovaný, vyměňujeme na něm díly,“ pochvaluje si šťastný řidič. Následně projde i dodávka značky Volkswagen, ale zmíněný nákladní fiat už ne.

„Ze šesti dopoledne kontrolovaných vozidel dvě neprošla. Jedno kvůli emisím, druhé kvůli relevantní závadě na řídicí jednotce, což také souvisí s emisemi,“ doplňuje posléze Kacafírek.

Tato kontrola dopadla pro řidiče ještě relativně dobře, protože podle statistik v průměru od začátku roku neprošlo přes 70 procent kontrolovaných aut.

Foto: Novinky

Kontrola měření emisí na odpočívadle u D11. Příští léto by měla probíhat již bez asistence policejní hlídky.

Vozidla, která kontrolou u D11 neprošla, měla platný emisní certifikát ze stanice technické kontroly. Na počátku dne kontrolovaný renault měl emise ověřené do příštího června a fiat do ledna 2026. 

Vzhledem k tomu, že kontroly emisí probíhají stejně jako technická kontrola každé dva roky, prošel fiat prověrkou letos v lednu. Zda se jeho stav od té doby o tolik zhoršil, nebo měření emisí ve stanici nebylo v pořádku, o tom lze jen spekulovat.

Policejní hlídka na místě uložila řidičům dotčených vozidel pokuty ve výši 500 korun. Provozovatele výrazněji kouřícího nákladního auta policisté oznámili magistrátu Hradce Králové. Autodopravci hrozí ve správním řízení sankce 10 až 100 tisíc korun.

V obou případech policie zkrátila platnost STK na 30 dní, do té doby musí majitelé vozidel závady odstranit a projít zkrácenou prověrkou. Pokud by to neudělali, pak jim STK propadne a musí ji absolvovat kompletně celou znovu. To se týká vážných závad typu B. U nebezpečné závady, typu C, může policie odejmout technickou způsobilost a zabránit další jízdě pomocí botičky. Řidič si pak musí sám zajistit a zaplatit odtah.

„Se závadou C jsme se, myslím, ještě nesetkali. Jsou to typicky dva případy, když palivo uniká na vozovku nebo jde kouř do kabiny řidiče,“ popisuje Kacafírek. V takovém případě hrozí, že se řidič přiotráví výfukovými plyny, omdlí a havaruje.

Foto: Novinky

Displej počítače při měření emisí

Přísnější postih ze strany policie musí očekávat řidiči aut, jimž chybí část výfukového systému jako katalyzátor či filtry, protože si je nechají například vymontovat v rámci tuningu a posílení výkonu motoru. S takovými případy se kontroloři také již setkali.

„Minulý týden jedna řidička staršího Audi 3 překročila limity asi šestinásobně,“ poznamenává Kacafírek.

Emise oxidů dusíku z motorů znečišťují ovzduší, nejvýrazněji je to znát v ulicích měst. Odborníci zmiňují rizikové dopady na zdraví, například astma u dětí.

O podvodech či možné korupci na některých STK a stanicích měření emisí, které někde fungují společně na jednom místě a někde zvlášť, se mluví roky.

Po kritice Asociace emisních techniků a opravářů i Transparency International přistoupilo ministerstvo dopravy ve spolupráci s kraji a obcemi nedávno ke zpřísnění kontrol. Už nejméně dvě stanice měření emisí kvůli podvodům úředníci zavřeli, a to v Olomouci a Lipníku nad Bečvou.

Zavřeli další stanici měření emisí kvůli podvodům, tentokrát v Olomouci

Ekonomika

Výběr článků

Načítám