Článek
Maso a mléčný tuk jsou nejdražší složkou výrobků. Výrobci snižují obsah masa ve prospěch jiného druhu masa, případně ve prospěch nemasitých složek. Hlavním důvodem bývá snaha nahradit dražší složku levnější, čímž výrobce získává konkurenční výhodu na trhu. Podobný princip funguje také u mléčných výrobků.
"Jde o útok na peněženku spotřebitele, který si kupuje výrobek s horší než očekávanou kvalitu," uvedl Kopřiva.
Aktuálně inspekce zjistila, že v obchodním řetězci Lidl se prodávaly klobásy Pikok Chorizo Classic od francouzského výrobce, 100 gramů výrobku mělo být připraveno ze 120 gramů masa. Toho však bylo o tři procenta méně.
Sýr Milbona Cottage Cheese z Lidlu z Německa měl obsahovat 20 procent tuku, ale bylo ho jen 18 procent. Prodejce musel okamžitě dané šarže stáhnout z prodeje a inspekce s ním zahájí řízení o uložení sankce.
Z letos zveřejněných zpráv SZPI vyplývá, že problém se týká především velkých obchodních řetězců. Obchodníci, kteří falšované potraviny prodávají, se dopouštějí prohřešku klamání spotřebitele, za který jim ve správním řízení hrozí pokuta až několik miliónů korun. "Samozřejmě narůstá v případě opakování," uvedl Kopřiva.