Článek
„Využití poštovních schránek klienty neustále klesá vzhledem k menším objemům posílaných listovních zásilek. Ty klesají zhruba o dvanáct procent ročně,“ potvrdil Právu mluvčí pošty Matyáš Vitík. V poslední době proto podnik odstranil schránku třeba u lounského Kauflandu.
K menšímu využití schránek může přispívat navíc skutečnost, že ne všechny trafiky dnes prodávají poštovní známky. I pohlednici tak může být snazší poslat z pošty. Důležité dokumenty lidé většinou také raději pošlou doporučeně z pobočky, aby dostali potvrzení o odeslání.
Rozmístění a umístění poštovních schránek podle Vitíka vychází z legislativy, konkrétně z vyhlášky z roku 2012. Ta říká, že v obcích do deseti tisíc obyvatel musí připadat nejméně jedna schránka na tisíc lidí.
Pošta vyměnila některé rušené pobočky za jiné
Ve větších obcích pak má být k nejbližší schránce maximálně kilometr daleko. Zde ale vyhláška dává určitou volnost, když hlásá, že se to netýká okrajových částí s podstatně menší hustotou zástavby.
Schránky mají být v místech, kam lidé pravidelně docházejí z jiného důvodu, zejména u nákupních center nebo blízko zastávek veřejné dopravy.
Vyhláška také ukládá, že poštovní schránky musí být vybírány každý den.
Vyměnili 21 poboček
Česká pošta od července zruší tři sta poboček. Jejich seznam už definitivně uzavřela. U jedenadvaceti poboček si starostové vyjednali výměnu pobočky za jinou. Celkový počet rušených pošt se ale nezměnil.
Proti rušení poboček protestovala většina obcí a městských částí, mnohde ale ani s výměnou kus za kus neuspěli. Na žádné změny pošta nepřistoupila například ani v Praze a ve Středočeském kraji.
Některá města mají přijít o většinu dosavadních poboček. To je i příklad Šumperka, kde mají skončit tři ze čtyř dosavadních poboček, pro téměř 25 tisíc obyvatel zůstane v provozu jen hlavní pošta v centru. Radnice nyní zvažuje například zřízení mobilní pošty či placený režim pošty pro pobočku v Temenici, sdělila ČTK mluvčí Soňa Singerová.
O zachování některých poboček v placeném režimu pošta Partner plus uvažují i další města, stále ale se státním podnikem diskutují o finančních podmínkách takového provozu.