Článek
Meloniová je na své vůbec první návštěvě Číny od nástupu do funkce v roce 2022. V prohlášení uvedla, že její pětidenní cesta značí vůli zahájit novou fázi spolupráce. Ta se má týkat především elektromobility a obnovitelných zdrojů energie.
Podle čínského premiéra Li Čchianga do ní budou zapojené především malé a střední podniky v oblastech stavby lodí, letectví, nových způsobů výroby energií nebo umělé inteligence. Meloniová se také snaží do Itálie přilákat dalšího velkého výrobce automobilů.
Na zpomalení čínské ekonomiky začínají doplácet i evropské společnosti
Čína je pro Řím druhým nejvýznamnějším ekonomickým partnerem po USA. Itálie byla v minulosti jedinou velkou západní zemí, která se připojila k Iniciativě pásu a stezky, hlavní vizi čínského prezidenta Si Ťin-pchinga zaměřeného primárně na infrastrukturní investice.
Meloniová toto rozhodnutí předchozí italské vlády označila za chybu a po svém nástupu do úřadu z projektu vystoupila.
Podle ekonomky Alicie Garcia-Herrerové, která má na starosti asijsko-pacifický region v investiční bance Natixis, jí to nyní dává lepší vyjednávací pozici.
„Bez členství v iniciativě přichází Meloniová do Číny méně jako vazal a více jako partner,“ citovala ji BBC.
Meloniová vůči Číně v uplynulých měsících vystupovala tvrdě i v dalších případech. Zakázala čínské státní firmě převzít kontrolu nad slavným výrobcem pneumatik Pirelli a podpořila evropská cla ve výši až 37,6 procenta na dovoz elektromobilů.