Článek
Kromě Babiše si list všímá situace na mediálním trhu i v dalších zemích, především na Slovensku.
Napříč východní Evropou místní oligarchové a investiční skupiny, z nichž část je přímo napojená na politické vedení svých zemí, skupují noviny a jiné mediální společnosti. Podle amerického listu jde o jeden z aspektů vývoje, který v této oblasti čtvrt století po pádu Berlínské zdi vyvolává otázky ohledně pokroku k západním standardům demokracie a svobody projevu.
Stejně jako v Rusku i tady stoupají obavy z potenciálně nebezpečné koncentrace moci v rukou lidí, kterým se podařilo získat jak bohatství, tak politickou moc, a kteří čím dál tím víc rozšiřují svou kontrolu i na mediální oblast.
Andrej Babiš vlastní přes společnost Agrofert vydavatelství Mafra, pod které spadají servery iDNES, deníky MF DNES, Lidové noviny a Metro a televize Óčko. Pod Mafru Agrofert začlenil i vydavatelství AGF Media, které produkuje regionální týdeníky 5plus2. Dál vlastní také slovenské vydavatelství Ecopress, které vydává Hospodárske noviny a odborné časopisy. Patří mu také Rádio Impuls. |
List začíná článek popisem situace na Slovensku, kde prodala německá mediální společnost podstatný podíl v posledních seriózních, nezávislých novinách investiční skupině Penta, která byla terčem investigativních novinářů listu. Obdobný vývoj prý běží v celém regionu.
„To, čím je slovenský případ investice společnosti Penta do skupiny Petit Press a její vlajkové lodi – listu SME – výjimečný, je reakce zaměstnanců deníku,“ napsal zpravodaj NYT v Bratislavě. Připomíná, že devětatřicetiletý Matúš Kostolný, který posledních osm let působil jako šéfredaktor SME, za sebou bouchl dveřmi. Čtyři jeho zástupci ho následovali. A 50 lidí z 80členné redakce podalo ke konci roku výpověď.
„Myslím, že Penta chce zneužít noviny ke svým vlastním účelům,“ řekl deníku Kostolný. „Jejich představa svobody slova je naprosto odlišná od mojí,“ dodal.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_F/wqGHUt.jpeg?fl=cro,0,4,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Šéf Penty Marek Dospiva
Situace na Slovensku je ale jen posledním případem, kdy se majitelé – často ze západní Evropy či Ameriky – rozhodli prodat své východoevropské mediální majetky – a do hry vstoupily mocné místní zájmy.
Od Česka po Rumunsko
V Maďarsku vedle státního vlastnictví většiny zpravodajských médií kontrolují jejich podstatné části vysocí spojenci premiéra Viktora Orbána. Hlavní mezi nimi je Lajos Simicska, který s premiérem chodil do školy a jehož stavební společnost hojně profitovala ze státních kontraktů. Proslýchá se ale, že v poslední době se tihle dva bývalí spolužáci tak trochu nepohodli.
V Rumunsku je hlavní televizní zpravodajská stanice, pravicová Antena 3, součástí rozsáhlého mediálního impéria, které vlastní miliardář Dan Voiculescu, zakladatel rumunské Konzervativní strany. Letos v srpnu byl Voiculescu odsouzen na deset let do vězení za praní špinavých peněz.
Několik oligarchů kontroluje mediální společnosti v Bulharsku, které se pravidelně umísťují na posledním místě Indexu světové tiskové svobody Evropské unie. Mezi nimi je i bývalý poslanec Deljan Peevski, jehož mediální impérium sice formálně kontroluje jeho matka, ale jeho oponenti tvrdí, že právě on v něm má hlavní hlas.
Zahraniční majitele politika nezajímala
V 90. letech po pádu komunismu vlastnil většinu médií stát anebo byla média plně závislá na vládní reklamě. Když následně místní noviny, časopisy a další média koupili zahraniční vlastníci – především z Německa, Švédska, Švýcarska a Spojených států –, novináři zjistili, že vzdálení majitelé nemají o místní politiku zájem. A to byla úleva.
Ale když se v roce 2008 ekonomika propadla, většina těchto zahraničních vlastníků se rozhodla vrátit ke svému hlavnímu podnikání doma a nabídli své mediální společnosti ve střední a východní Evropě na prodej. A v tu chvíli se vzdálenost mezi západními majiteli a politickou realitou v působišti médií ukázala jako nevýhoda – zvlášť když majitelé začali prodávat místním zájemcům, kterým záleží na tom, co se bude ve zpravodajství objevovat.
„Stejně málo, jako se starali o slovenskou politiku, jim záleželo na tom, komu noviny prodají a jaký dopad to bude mít na českou a slovenskou společnost,“ citoval The New York Times Kostolného.