Hlavní obsah

McDonald's hlásí první pokles světových tržeb od roku 2020

Americký fastfoodový gigant McDonald's zaznamenal ve druhém letošním čtvrtletí první pokles světových tržeb od posledního čtvrtletí roku 2020, kdy byly v době koronavirové pandemie obchody a restaurace zavřené. Firmě klesl také čistý zisk. Podle šéfa společnosti je pokles dán větší vybíravostí spotřebitelů, roli ale sehrála také válka v Gaze.

Foto: Gene J. Puskar, ČTK/AP

Ilustrační foto

Článek

Globální prodeje řetězce rychlého občerstvení mezi dubnem a červnem letošního roku meziročně klesly o jedno procento, uvedl list Financial Times (FT) s odkazem na v pondělí oznámené hospodářské výsledky McDonald's.

Ještě výrazněji klesl čistý zisk, který byl meziročně nižší o 12 procent, když dosáhl 2,02 miliardy dolarů (47,3 miliardy Kč). Toto číslo zaostalo za očekáváním Wall Street.

Generální ředitel McDonald's Chris Kempczinski ze slabších výsledků „viní“ spotřebitele, kteří jsou podle něj „více vybíraví ve svých výdajích“.

McDonald's přišel v EU o ochrannou známku Big Mac ke kuřecím produktům

Ekonomika

McDonald's je tak další z řady velkých společností, které hlásí pokles poptávky, což vyvolává obavy, že síla spotřebitelů, jež největší ekonomiku světa od pandemie táhla, patrně dosáhla svého vrcholu.

Cena jídla v amerických restauracích v posledních letech významně rostla, přičemž americký index jídla konzumovaného mimo domov stoupl od poloviny roku 2019 o 30 procent. A ceny zvýšil právě i McDonald's, který vždy lákal na cenově relativně dostupné občerstvení.

Za pět let Big Mac menu zdražilo o 27 procent

Joe Erlinger, prezident společnosti v USA, v květnu v otevřeném dopise zákazníkům uvedl, že průměrná cena hlavního produktu Big Mac menu (burger, hranolky, nápoj) se v USA od roku 2019 zvýšila o 27 procent na 9,29 dolaru (218 Kč).

Slavný fastfoodový podnik se snaží různými slevovými akcemi nalákat zákazníky zpět. Koncem minulého měsíce v USA například rozjel nabídku sendviče, kuřecích nugetek, hranolek a nápoje za pět dolarů (117 Kč), což podle společnosti Placer.ai, která sleduje údaje o poloze z mobilních zařízení, pomohlo zvýšit návštěvnost restaurací.

Každopádně menší počet zákazníků doma, v USA, ve druhém čtvrtletí způsobil pokles tržeb o 0,7 procenta, na mezinárodních trzích pak dokonce o 1,1 procenta, což dohromady dává propad o zmíněné jedno procento. Společnost nedávno varovala, že válka v Gaze poškodila její podnikání v některých zemích Blízkého východu, stejně jako v Indonésii a Malajsii. Prodeje byly nižší také v Číně a ve Francii.

Akcie McDonald's klesly od začátku roku o 15 procent. Banka Morgan Stanley uvedla, že „reputace skupiny z hlediska hodnoty se mezi spotřebiteli zhoršila“. Prodejce hamburgerů proto potřebuje nabízet akce, jako je jídlo za pět dolarů, „aby uspokojil klíčovou kohortu zákazníků, která se stáhla“.

McDonald's provozuje přes 40 tisíc restaurací ve více než 100 zemích světa. Hlavní podíl má americký trh, který loni generoval asi 41 procent z celkových tržeb.

Po Popeyes a Five Guys vstoupí do Česka další fastfoodový gigant Wendy’s

Ekonomika
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám