Článek
Happy Meal, tedy menu zahrnující kromě jídla i hračku, řetězec zavedl v roce 1979 a od té doby je oblíbenou položkou rodinných návštěv restaurací McDonald's. Někteří rodiče ale nejsou šťastní z toho, jak velkou moc nad žaludky jejich dětí řetězec má, komentoval server.
Otec tří dětí řetězec viní z toho, že při propagaci Happy Meal cílí na děti mladší 13 let. Upozorňuje mimo jiné na to, že hračky k tomuto menu vystavují restaurace ve výšce očí dětí. Hračky a postavičky jsou často spojené například s premiérou filmu a děti se chtějí do restaurace vracet mnohdy jen proto, aby si doplnily sbírku hraček.
Na přání svých dětí muž chodil na jídlo do McDonald's nejméně jednou za dva týdny a odhaduje, že za Happy Meal utratil stovky dolarů.
„V dnešním světě si rodiče musí vybírat, v jakých bitvách bojovat. A nejsnadnější je se vzdát, když po vás žádají jídlo vaše děti,“ řekl Joey Zukran, advokát z Monteralu, který na podání hromadné žaloby spolupracoval.
„McDonald's má povinnost respektovat zákon, a zjevně to nedělá, přinejmenším v Québeku,“ dodal advokát.
Řetězec pochybení odmítá
Provincie Québec zakazuje reklamu namířenou na děti mladší 13 let, je tak jedním z nemnoha území světa, kde je taková propagace cíleně zakázaná.
Kanadské zastoupení McDonald's potvrdilo BBC, že o žalobě ví. „Jsme si vědomi svých závazků podle zákonů regulujících reklamu Québeku,“ uvedla firma. Je prý přesvědčená, že žaloba není opodstatněná.
Není to poprvé, kdy Happy Meal čelí kritice v souvislosti s možným dopadem na děti a jejich zdraví. V roce 2015 americké úřady doporučily McDonald's, aby se při propagaci soustředil na jídlo a ne na hračky. Ještě předtím čelil podobně zaměřené žalobě spotřebitelů v Kalifornii. Na praxi řetězce to ale nemělo velký dopad a McDonald's díky Happy Meal dokonce patří mezi největší světové distributory hraček.