Hlavní obsah

Matovič je pro trvalý zákaz nedělního prodeje, ministr hospodářství to odmítá

Právo, Ivan Vilček (Bratislava)

V rámci ochrany před šířením koronaviru prosadil slovenský premiér Igor Matovič (hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti – OLaNO) zákaz nedělního prodeje. Nyní se netají tím, že by to nejraději prosadil nastálo. Ministr hospodářství a předseda koaliční strany Svoboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík je však zásadně proti.

Foto: Hamad I Mohammed, Reuters

Supermarket. Ilustrační snímek.

Článek

Předseda vlády dlouhodobě tvrdí, že každý člověk by měl mít v neděli volno, aby se mohl věnovat rodině nebo odpočívat. Téměř okamžitě po nástupu k moci se Matovičovi podařilo ve vládní koalici prosadit dočasný zákaz nedělního prodeje, aby obchodníci mohli využít volný den k dezinfekci prodejen.

„Dohoda v koalici je taková, že je to pouze dočasné opatření jen v období koronakrize, především kvůli postoji SaS,“ připustil Matovič.

Sulíkovi se už v minulosti nelíbilo nařízení o zákazu prodeje o svátcích, který na Slovensku platí už třetí rok. Ekonomové tvrdí, že případný trvalý zákaz nedělního prodeje by měl negativní dopady na hospodářství země.

„Podniky a zaměstnavatelé by měli omezenou možnost konkurenčního boje,“ nechal se slyšet analytik institutu INESS Radovan Ďurana.

Průměrná firma stráví papírováním 233 hodin ročně. Ještě loni to bylo o 33 hodin méně

Ekonomika

Podle Ďurany si zaměstnanci pomocí příplatků za nedělní směny finančně přilepšují a zákaz nedělního prodeje by poškodil také spotřebitele, kteří v průběhu pracovního týdne nemají čas na nákupy.

Prezident Svazu obchodu Martin Katriak by však překvapivě souhlasil s návrhem prodloužit zákaz nedělního prodeje na delší období. V neděli mají totiž obchody nejnižší obrat.

Podle staršího průzkumu Slovenské akademie věd by s trvalým zákazem nedělního prodeje souhlasily až dvě třetiny Slováků. Odborníci upozorňují, že zákaz nedělního prodeje v průběhu pandemie koronaviru může ještě zvýšit podporu tohoto zákazu.

„Pokud to bude trvat delší dobu, tak spotřebitel si na rytmus zvykne,“ domnívá se analytik maloobchodu Ľubomír Drahnovský.

Související články

Výběr článků

Načítám