Článek
Je to podobné jako často se dřevem: v Česku se pokácí, vyveze do zahraničí a nazpět se vozí už hotový nábytek nebo řezivo. Přitom největší přidaná hodnota není v surovině, ale ve zpracování.
„Český farmář přirozeně hledá nejlepší možnou cenu, za kterou může zvířata prodat. To je vidět na skotu, který se od nás vyváží ve větších počtech v živém do zahraničí. Proto si zákazníci kupují hovězí maso, které pochází ze zvířat z českého chovu, ale je k nám dovezeno třeba z Rakouska nebo Německa, kde proběhla porážka,“ potvrzuje šéf Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.
Nárůst o 50 procent
Podle něho přitom zpracovatelské kapacity v tuzemsku nejedou na plný výkon, jenže cenou nemohou konkurovat podnikům na Západě, které obsluhují mnohem větší trh.
Český statistický úřad potvrzuje, že se loni z České republiky vyvezlo 62,9 tisíce kusů mladého skotu, což je v porovnání s předchozím rokem o bezmála padesát procent více. Export nejčastěji směřoval do Turecka, Slovinska, Maďarska a Chorvatska.
Telat se vyvezlo meziročně o více než čtyři procenta (přes 70 tisíc kusů), a to v prvé řadě do Španělska, Belgie a Nizozemska.
Současně se zvýšil dovoz hovězího masa, a to na bezmála 38 tisíc tun (nárůst o 1,8 procenta), zatímco vývoz vzrostl na 11,5 tisíce tun (nárůst o 13,8 procenta).
Dlouho nevydrží, tak dodávají levně
„Dovezené maso pocházelo především z Polska, Nizozemska a Německa. Vývozy směřovaly hlavně na Slovensko, ale také do Nizozemska a Polska,“ uvádějí statistici.
Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské. A to i za vyšší cenu
„U levných dovozů hraje roli rovněž relativně krátká údržnost chlazeného masa. Proto se většina dodavatelů snaží prodat maso v chlazeném stavu co nejrychleji, byť za nízkou cenu. Zamrazování je nákladné a de facto maso znehodnocuje. Tím se k nám, ale i na trhy dalších menších evropských států dostává i velmi levné maso ze zahraničí,“ vysvětluje. Podle něho je pro českého kupujícího stále nejdůležitější cena, což tuzemským zpracovatelům nepřeje.
Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti českým spotřebitelům také podstatně patriotičtější. „Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské. A to i za vyšší cenu,“ zdůrazňuje Katina.
„Velké státy mají nadprodukci a tlačí ceny dolů, což jednak způsobuje obtížnou konkurenční pozici pro české výrobce, ale také to vede k tomu, že se maso a případně i zvířata zbytečně převážejí na dlouhé vzdálenosti. Třeba české vepřové je jedno z nejkvalitnějších na světě a je škoda, že této skutečnosti nevyužíváme v dostatečné míře,“ apeluje na spotřebitele Katina.