Článek
„Ačkoli respondenti v rámci maloobchodu potvrdili optimistické vyhlídky, jejich důvody k určitým obavám přetrvávají,“ uvádí k výsledkům průzkumu Marie Konečná ze společnosti KPMG Česká republika s tím, že je patrný pokles poptávky. Lidé méně utrácejí, takže maloobchodníci si musí pečlivě hlídat své náklady.
Tři čtvrtiny dotázaných finančních ředitelů maloobchodních společností nicméně věří, že jejich zákazníci letos začnou více utrácet. V regionu střední a východní Evropy byly odpovědi na tuto otázku o poznání zdrženlivější – růst očekává jen 43 %. Za vůbec nejperspektivnější jsou celosvětově považovány regiony Asie, Indie a Latinské Ameriky. Vstup na tyto a další trhy proto plánuje celých 74 % respondentů.
V Česku růst tržeb jen mírný
Česká republika v tomto směru více méně kopíruje situaci v ostatních evropských zemích, kde tržby v maloobchodu vykazují jen mírný meziroční růst. Podle informací Českého statistického úřadu z května 2011 se jednalo o pouhá 1,4 %.
Nadějné vyhlídky prodejcům kazí zejména vyšší míra nezaměstnanosti, a logicky tedy i nižší kupní síla českého obyvatelstva. „Na základě toho nelze předpokládat, že by se letos maloobchodní prodej stal hnacím motorem české ekonomiky,“ dodává Konečná.