Článek
Prodej motorových vozidel přispěl k růstu srpnových tržeb třemi procentními body a prodej nepotravinářského zboží 0,9 procentního bodu. Naopak negativní vliv měl prodej pohonných hmot, který klesl o 1,5 procentního bodu.
"Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v srpnu snížily meziměsíčně reálně o 0,9 procenta a meziročně se zvýšily jen o 1,1 procenta," uvedl ČSÚ.
„Srpnové maloobchodní tržby trhy nijak nepřekvapily, když rostly prakticky v souladu s konsensem. Do určité míry ovlivnil pozitivně růst o 2,8 procenta i o jeden den vyšší počet pracovních dní ve srovnání s loňským srpnem,“ uvedl analytik Miroslav Frayer z Komerční banky s tím, že po očištění o sezónní, kalendářní a pracovní dny však číslo vyznívá o něco hůře.
Tahouny tržeb prodejci automobilů
„Určité náznaky zlepšujících se tendencí na trhu práce jsou určitým pozitivním impulsem pro maloobchodní tržby. I tak se ale stále mnoho lidí potýká s nedostatkem práce a míra nezaměstnanosti se drží na vysokých úrovních,“ připomněl Frayer.
„I v srpnu byli tahouny maloobchodních tržeb prodejci automobilů. Statistiky navíc naznačují, že dokázali přesvědčit spotřebitele k nákupu dražších aut než loni a ve velké míře se také prodávají ojetiny,“ komentuje výsledek Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers Audit.
„I v srpnu byli tahouny maloobchodních tržeb prodejci automobilů. Statistiky navíc naznačují, že dokázali přesvědčit spotřebitele k nákupu dražších aut než loni a ve velké míře se také prodávají ojetiny,“ komentuje výsledek Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers Audit.
„I v srpnu byli tahouny maloobchodních tržeb prodejci automobilů. Statistiky navíc naznačují, že dokázali přesvědčit spotřebitele k nákupu dražších aut než loni a ve velké míře se také prodávají ojetiny,“ komentuje výsledek Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers Audit. V ostatních segmentech maloobchodu pomohl podle Kulhavého letos v srpnu vyšší počet pracovních dnů než před rokem zejména prodejcům, kteří mají o víkendu zavřeno. „Nejistá ekonomická situace nahrává i prodejcům použitého zboží, které je pro řadu
domácností dostupnou alternativou nového,“ uzavírá Kulhavý.
Asi bude zase hůř
„Relativně dobré výsledky maloobchodu ale považujeme za dočasné,“ varuje hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík. Důvěra českých spotřebitelů podle něj opět klesá, situace na trhu práce se bude s omezováním mzdových výdajů ve veřejném sektoru a útlumem oživení světové ekonomiky rychle zhoršovat, a maloobchod tak opět čekají těžké časy.
„Pro příští rok počítáme s poklesem maloobchodních prodejů o tři procenta meziročně, a to zejména v důsledku růstu nezaměstnanosti a jen velmi pomalému růstu mezd,“ zakončuje nepříliš optimisticky Mertlík.