Článek
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v listopadu pokračovaly v meziročním růstu, přičemž tempo růstu se oproti předchozím čtyřem měsícům zmírnilo. Ke zvýšení tržeb maloobchodu nejvíce přispěl internetový a zásilkový prodej a prodej pohonných hmot,“ sdělila vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 14,1 %.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 2,8 % a meziměsíčně o 0,3 %. Tržby za pohonné hmoty meziročně vzrostly o 10,8 %, za nepotravinářské zboží o 5,5 %, a za potraviny o 0,4 %.
Inflace se na konci loňského roku dostala na tři procenta
„Relativně silný meziroční růst maloobchodních tržeb je ovlivněn velmi nízkou statistickou základnou z roku 2023. Objemem tržeb ve stálých cenách byl letos v listopadu maloobchod pod úrovní května 2022. Oproti listopadu 2021 jsou maloobchodní tržby ve stálých cenách nižší o pět procent, takže obchodníci i spotřebitelé mají v tomto směru stále co dohánět,“ sdělil Novinkám analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Meziměsíčně v listopadu tržby za potraviny klesly o 0,7 %, naopak za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží vzrostly shodně o 0,2 %.
„Objemově v reálných cenách by se měly maloobchodní tržby na úroveň roku 2021 vrátit v závěru letošního roku,“ dodal Novák.
Tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 12,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 3,7 %. Stagnovaly tržby v prodejnách s oděvy a obuví. V prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením klesly o 6,3 %, s výrobky pro domácnost o 1,2 %.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby meziročně zvýšily o 0,7 procenta, ty s převahou nepotravinářského zboží evidovaly meziroční růst tržeb o 14,5 procenta. Tržby ve specializovaných prodejnách potravin se naopak o 3,1 procenta snížily.