Článek
Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny s oděvy a obuví, tržby v nich proti loňskému březnu vzrostly více než trojnásobně.
„V porovnání s rokem 2019 však byly o čtvrtinu nižší,” podotkla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Prodejny sportovního vybavení utržily o 17,8 procenta více, prodejny domácích potřeb o 17,3 procenta více a tržby v drogeriích vzrostly o 15,5 procenta.
Naopak e-shopy si v tržbách pohoršily téměř o pětinu. „Pokles prodeje internetových a zásilkových obchodů byl ovlivněn vysokou srovnávací základnou z loňského roku,” uvedla Gotvaldová.
Tržby klesly také nespecializovaným prodejnám s převahou potravin, a to o 2,2 procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin pak lidé utratili o 5,3 procenta více než loni v březnu.
Tesco loni zvýšilo zisk o 36 procent, letos čeká pokles
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 1,6 procenta. Nižší byly tržby za prodej aut včetně náhradních dílů, za opravy lidé utratili více.
Za celé první čtvrtletí letošního roku se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 6,3 procenta.
„Spotřebitelé za pohonné hmoty utratili reálně o 14,8 procenta více než v loňském roce, za nepotravinářské zboží o 10,5 procenta více, naopak za potraviny tržby klesly o 1,4 procenta,” dodala ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
ČSÚ upozornil, že data za březen jsou předběžná. Definitivní údaje za všechny měsíce roku 2022 zveřejní statistici až v březnu 2023.