Článek
„Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem,“ uvedla k meziročnímu růstu tržeb Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
V případě nepotravinářského zboží statistici evidovali meziroční nárůst o 7,7 procenta. O více než čtvrtinu například vzrostly tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Prodejny s oděvy a obuví zaznamenaly růst o 5,2 procenta.
Prodejnám s potravinami stouply tržby o rovná čtyři procenta, u prodeje pohonných hmot to bylo dokonce o 6,7 procenta. Téměř o 15 procent se pak zvýšily tržby internetovým a zásilkovým obchodům.
Nízká srovnávací základna
„Češi konečně začali více utrácet. Trend vypadá na první pohled velmi dobře,“ uvedl k březnovým číslům analytik společnosti Citfin Tomáš Volf. Zároveň ale dodal: „Vadou na kráse je skutečnost, že loni v březnu maloobchodní tržby klesly o 9,5 procenta, takže do dnešního čísla pozitivně promluvila především nízká srovnávací základna.“
Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka čísla sice předčila očekávání, stejně jako Volf ale poukázal na nízkou srovnávací základnu z loňska. „Navíc Velikonoce byly letos o něco dříve, takže i efekt přípravy na tyto svátky mohl sehrát svoji roli,“ podotkl.
„V každém případě je vidět, že chuť nakupovat se Čechům postupně vrací. Po dvou letech na naše poměry extrémní inflace a s ní spojeném propadu kupní síly se letos začíná situace vracet do původních kolejí,“ doplnil Dufek s tím, že spotřeba domácností by letos měla být hlavním tahounem ekonomiky.