Článek
„Tempo poklesu se v červenci oproti předchozím měsícům snížilo. Tržby klesly za potraviny a nepotravinářské zboží, naopak za pohonné hmoty vzrostly. K růstu tržeb se vrátily po osmnácti měsících internetové a zásilkové obchody,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
V porovnání s loňským červencem klesly tržby za potraviny o 4,2 procenta a za nepotravinářské zboží o 3,6 procenta. Naopak za pohonné hmoty zákazníci utratili meziročně o 13,7 procenta více.
Meziročně vyšší byly také tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které vzrostly o 4,9 procenta. Ještě výrazněji rostly tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+7,6 %) a růst vykázaly také internetové a zásilkové obchody (+2 %).
Řetězce vykoupí kilo jablek za 13 Kč a prodají ho i za 60, to je drobátko moc, říkají ovocnáři
Pokles naopak evidovaly specializované prodejny s výrobky pro domácnosti (-9,7 %), prodejny s oděvy a obuví (-6,2 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (-5,4 %), nebo i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-0,7 %).
V meziměsíčním srovnání tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 1,1 procenta. Za nepotravinářské zboží tržby vzrostly o 0,3 procenta, za potraviny stagnovaly a za pohonné hmoty klesly o 0,8 procenta, dodali statistici.
Analytici: Spotřebitelská poptávka se zlepšuje
„Červencová čísla z maloobchodu dále potvrzují stabilizaci a mírné oživení spotřebitelské poptávky. Jedná se však o stabilizaci na velmi nízkých úrovních. Žádná jiná země EU si v posledních dvou letech neprošla tak hlubokým propadem maloobchodních tržeb a spotřeby domácností jako ČR,“ komentoval červencové výsledky analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Také hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler vidí určité zlepšení v náladě spotřebitelů. „Meziměsíční vývoj byl oproti předchozím měsícům slabší, k mírnému zlepšování poptávky spotřebitelů však na základě posledních údajů již dochází, což bude tržby postupně zlepšovat i v druhé polovině roku,“ uvedl.
Novák očekává, že za celý letošní rok dosáhne pokles maloobchodních tržeb zhruba čtyř procent, možná i více. „Pozitivní je alespoň to, že spotřebitelská důvěra přece jen začíná ubírat na pesimismu. Obavy z růstu cen s ohledem na zpomalující inflaci odeznívají a domácnosti jsou trochu méně pesimistické ohledně dalšího vývoje ekonomiky a jejich vlastní finanční situace,“ dodal.
Seidler je ve svém odhadu optimističtější. „Za celý letošní rok míří maloobchod k obdobnému celoročnímu poklesu jako v roce minulém, a to kolem 3,5 procenta,“ konstatoval.