Článek
„Vyšší tržby jsme zaznamenali u prodejců pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Nejvýrazněji se tržby zvýšily internetovým a zásilkovým obchodům, naopak nejvíce se snížily prodejnám s výrobky pro domácnost,“ uvedla k říjnovým číslům v maloobchodu Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Internetové a zásilkové obchody evidovaly tržby meziročně vyšší o více než pětinu. „Po celý letošní rok lze pozorovat výrazný růst zájmu spotřebitelů o nákupy přes e-shopy, což je změna oproti roku 2022 a první polovině roku 2023, kdy byly nákupy přes internet v útlumu. Objem tržeb přes internet ve stálých cenách byl například letos v říjnu oproti říjnu 2022 vyšší o 40 procent,“ podotkl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
O téměř 13 procent stouply tržby specializovaným prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím a více než desetinový růst vykázaly také obchody s kosmetickými a toaletními výrobky.
U pohonných hmot prodeje proti loňskému říjnu vzrostly o 12,2 procenta, u potravin jen o 1,6 procenta. Pokles v tržbách statistici zaznamenali v prodejnách s výrobky pro domácnost (-5,5 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (-2,8 %).
Růst tržeb v maloobchodu trvá kontinuálně od loňského prosince, útrata spotřebitelů ale byla v minulosti silnější. „Objemem tržeb ve stálých cenách byl letos v říjnu maloobchod lehce pod úrovní května 2022. Oproti říjnu 2021 jsou maloobchodní tržby ve stálých cenách nižší o 5,7 procenta, takže obchodníci i spotřebitelé mají v tomto směru stále co dohánět,“ dodal Novák.