Článek
„Povinný systém zálohování je pro menší obchody neřešitelný problém. Nemají skladovací prostory pro ukládání odpadu, který nesmí přijít do styku s potravinami. Například plechovky nejde ani uzavírat a představují hygienické riziko,“ řekl Novinkám tajemník Asociace českého tradičního obchodu Jan Hrdina.
„Celkově nedává smysl, aby zákazníci nosili do prodejen fakticky odpad, když jsou příslušné kontejnery dnes prakticky všude. Malé prodejny, které se do systému nezapojí, přijdou o zákazníky. To se dotkne hlavně těch na venkově, z nichž mnohé dnes jen přežívají,“ dodal.
Podle ministerstva by měl být výkup povinný v prodejnách nad 50 metrů čtverečních.
Obce se bouří proti zálohování PET lahví
„Předpokládáme, že začneme od začátku roku 2026. Na zálohu předpokládáme čtyři koruny. Fungovat to z pohledu spotřebitele bude úplně stejně jako dnes u pivních lahví,“ řekl v rozhovoru pro Novinky ministr Petr Hladík (KDU-ČSL). Resort hodlá předložit novelu zákona o obalech vládě v následujících týdnech.
Podle Hrdiny by se však měla zaměřit na jiné zboží. „V rámci fungování obchodu představují plastové obaly od vod, limonád či piva jen velmi malý díl vyprodukovaných odpadů. Přesto se na ně soustřeďuje největší pozornost. Obaly od drogistického zboží, mléčných nápojů či třeba jogurtů zatím zůstávají zcela mimo debatu,“ upozornil.
V případě plechovek je podle Hrdiny zálohování ještě zbytečnější, jelikož současné technologie umí plechovky jednoduše vybrat i ze smíšeného odpadu, v poslední době se navíc rozvíjí systém speciálních kontejnerů na kovový odpad.
Zopakoval i argument odpůrců, že Česko budou křižovat nákladní auta převážející vzduch, protože PET lahve i plechovky bude třeba odevzdávat neporušené.
Ten ovšem jak Iniciativa pro zálohování, za kterou stojí výrobci nápojů, tak i ministr Hladík odmítají. Plastové lahve a plechovky má být možné sešlápnout, když zůstane čitelný čárový kód na nich. Navíc se počítá s rozšířením automatů či úpravou těch současných tak, aby uměly odpad hned na místě zmačkat.
Sílící trend v Evropě
Podle statistik obalové společnosti EKO-KOM se dnes recykluje pouze 30 procent hliníkových plechovek. Odvrácenou tvář popularity plechovek představuje skutečnost, že hliníkové obaly od vypitých limonád, piv, nealko piv nebo energetických drinků končí bez dalšího využití v odpadkových koších a popelnicích. A občas dokonce i ve volné přírodě.
„Bohužel ani z těch v Česku sesbíraných nevzniká žádná nová plechovka. Nejčastěji se použijí jako činidlo na výrobu oceli,“ sdělila Kristýna Havligerová z Iniciativy pro zálohování. Hliník lze přitom recyklovat prakticky donekonečna, a to bez dopadů na jeho kvalitu.
Proti změně je ale například také Sdružení místních samospráv ČR, které zastupuje dva a půl tisíce obcí. „Dlouhodobě upozorňujeme na řadu nedostatků, které systém povinného zálohování má. V důsledku půjde o poškození zavedeného a fungujícího třídění odpadů prostřednictvím barevných kontejnerů i nepříjemnou komplikaci pro občany, kteří dnes patří, a to zcela dobrovolně, ve třídění odpadů v evropském srovnání ke špičce,“ řekla Novinkám předsedkyně sdružení Eliška Olšáková.
Anketa
I někteří ekonomové upozornili na to, že pokud ze systému žlutých kontejnerů vypadnou PET lahve, které dnes systém do velké míry živí, může to znamenat omezování těchto kontejnerů.
Důležitým argumentem zastánců změny je fakt, že Česko se jako další země Evropské unie zavázalo postupně plnit vysoké kvóty recyklace plastových a hliníkových obalů. Toho se podle nich bez zálohování těžko dosáhne.
To už funguje od předminulého roku na Slovensku, Německo ho spustilo ještě dříve. Na Slovensku se malí obchodníci zpočátku potýkali s určitými potížemi, nakonec ale výběr vracených obalů třeba jen s pomocí ručního skeneru a s pravidelným odvozem, který hradí operátor systému, zvládli.
„Letos začali zálohovat Maďaři nebo Portugalci, od příštího roku se přidá Polsko a Rakousko a zálohovat už bude osmnáct zemí Evropské unie,“ poznamenal ministr Hladík.
Řetězce Lidl a Kaufland používají automaty na výkup PET lahví a plechovek nyní v šestnácti prodejnách ve velkých městech napříč Českem. Zákazníci za vracení dostávají poukázky na slevy. Za více než rok fungování vrátili přes milion kusů PET lahví a plechovek.