Hlavní obsah

Malé a střední podniky chtějí více obchodovat mezinárodně

Novinky, pit
Praha

Až 40 % malých a středně velkých podniků (SME) chce intenzivně rozvíjet své zahraniční aktivity. Kromě toho téměř polovina SME, které v současné době již mezinárodní aktivity realizují, je do roku 2013 hodlají významně navýšit. Vyplývá to z mezinárodního šetření, které provedla bankovní a finanční organizace HSBC mezi více než 6300 subjekty na 21 trzích v Asii, Evropě a Severní či Latinské Americe.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Malé a středně velké podniky ve všech regionech světa chtějí rozšířit své mezinárodní aktivity a expandovat. Podnikatelská důvěra zůstává i nadále velmi silná na rozvíjejících se trzích,“ říká Tomáš Nymburský z HSBC s tím, že zatímco rozvíjející se trhy sebevědomě rostou, význam vyspělých ekonomik naopak lehce upadá.

Pod pojmem rozvíjející se trhy lze vnímat Čínu, Indii, země Latinské Ameriky, ale i Vietnam či Kazachstán.

Domácí trh pořád ještě důležitější

Pro segment SME je však podle Nymburského stále ještě nejdůležitější domácí trh a ekonomika. „Svědčí o tom i fakt, že přes polovinu těchto subjektů chce zachovat domácí investice ve stávající míře,“ vysvětluje.

Naprostá většina malých a středně velkých podniků se chystá buď přijmout nové zaměstnance, nebo alespoň zachovat stávající místa. Pouze nepatrný počet, podle Nymburského asi tři procenta, chystá propouštění.

V České republice malé a střední podniky zaměstnávají 62,2 % všech ekonomicky aktivních osob a z celkového počtu podniků tvoří 99,8 %. Z celé jedné třetiny se podílejí na tvorbě HDP. Podle dříve zveřejněného průzkumu HSBC uvažuje o vývoz mimo EU pouze asi 12 % malých českých exportérů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám