Hlavní obsah

ČSSD stále nemůže skousnout snížení daní. Tvrdí, že kvůli tomu České dráhy snižují mzdy

Novinky, Bohumír Žídek

Snížení daní formou zrušení superhrubé mzdy je podle ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) a předsedy ČSSD Jana Hamáčka příčinou snižování mezd v Českých drahách a v dalších firmách. Podle drah i prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Tomáše Prouzy ale za snižováním mezd stojí ekonomická krize. Nižší daně naopak zmírní dopad tohoto kroku.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Předseda ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček a ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD)

Článek

„Snižování mzdy kvůli zrušení superhrubé mzdy je nepřijatelné, zvlášť u státního podniku. Zaměstnanci si měli polepšit! Přesně proto ČSSD před daňovým balíčkem varovala,“ napsala Maláčová na Twitteru s tím, že věc chtěla „řešit“ na pondělním jednání vlády.

K ní se přidal i předseda ČSSD Jan Hamáček: „Ve skutečnosti v mnoha firmách plánují snižování platů, včetně národního dopravce!“

Velká řada firem v soukromém sektoru nicméně už dávno platy snížit musela, a to dlouho předtím, než bylo vůbec jasné, zda a jak se daň z příjmu sníží. Některé obory v soukromém sektoru, například v kultuře či cestovním ruchu, jsou bez mezd úplně.

Souvislost není

Lidé obeznámení se situací v podnicích a stavem ekonomiky interpretaci Maláčové a Hamáčka odmítají.

„Souvislost se zrušením superhrubé mzdy tady opravdu není. Pokud bychom nežili uprostřed dlouhé krize, nikdo by mzdy nesnižoval,“ konstatoval pro Novinky prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Tomáš Prouza.

České dráhy se chystají snižovat mzdy a propouštět

Ekonomika

Podobně se v reakci na nařčení vyjádřily i samotné České dráhy. Ty napsaly, že k úvaze o snížení mezd pro letošní rok je vedla „současná nelehká ekonomická situace“.

„Zvažovali bychom to i v případě, že by nedošlo ke zrušení superhrubé mzdy. To sice zmírní dopad do čistého příjmu dotčených zaměstnanců, ale jinak to nemá s naším rozhodnutím nic společného,“ reagoval ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

„Snižování mezd je vždy opatřením, ke kterému v rámci krize firmy sahají až jako k poslednímu, protože je to samozřejmě velmi nepopulární. Pokud to jen trochu jde, snaží se firmy naopak mzdy navyšovat nebo aspoň v případě problémů udržet, a stejně tak postupuje naprostá většina firem i letos,“ sdělil Novinkám Prouza.

Přepravní společnosti v problémech

Podle Prouzy je jasné, že růsty mezd budou kvůli krizi mnohem nižší než v minulých letech. „Ale snižovat mzdy budou jen ti, kteří jsou ve skutečně dlouhodobých problémech. Přepravní firmy typu České dráhy jsou bohužel jedni z nich, protože návrat lidí do vlaků (a do letadel) bude velmi pomalý,“ upřesnil.

Podle odhadů čeští dopravci včetně Českých drah na krizi tratili miliardy.

„Stejnému problému budou zřejmě čelit i firmy v cestovním ruchu (zejména ve městech, kde jsou závislí na turistech z ciziny), i když tak firmy zatím spíše sahaly po snižování počtu lidí než k plošnému snižování mezd,“ dodal Prouza.

Hospodářská komora v současnosti situaci v podnicích mapuje v rámci šetření Komorový barometr. To probíhá dvakrát ročně.

„Šetření ještě není uzavřeno. Z předběžných výsledků vyplývá, že i v letošním roce budou zaměstnavatelé vyplácet vyšší mzdy než vloni. Mzdy nominálně vzrostou o 2 až 3 procenta,“ sdělila Novinkám hlavní analytička komory Karina Kubelková.

Eurowings propouštět nebudou, zkrátí ale mzdy i dovolené

Ekonomika

„Čisté příjmy ale díky daňovým změnám vzrostou zaměstnancům výrazněji,“ dodala. Navíc i v případě, že firmy budou muset sáhnout ke snížení mezd, bude to zaměstnance bolet méně. Čistá mzda se jim díky zrušení superhrubé mzdy sníží méně nebo vůbec.

Alternativou ke snižování mezd je přitom často snižování stavů. V německých aerolinkách Eurowings tak například odbory přistoupily na mírné snížení výplat výměnou za garanci zachování pracovních míst do konce března 2022.

Související články

Výběr článků

Načítám