Článek
Koupě společnosti Vectura v září 2021 v rámci plánu transformovat PMI na „širší skupinu v oblasti zdravotní péče a wellness“ se setkala s velkou kritikou. Akvizice byla ze strany tabákového giganta označovaná jako pokrytecký krok, napsal britský server BBC.
PMI se hájila tím, že se jedná o součást strategie odklonu od cigaret směrem k „nekuřáckým“ obchodním artiklům, jako je vaping.
Ve středu však vedení společnosti na kritiku rezignovalo a oznámilo, že Vecturu prodalo elektronické firmě Molex Asia Holdings. PMI k tomu uvedla, že výrobce inhalátorů proti astmatům tímto krokem osvobozuje „od nepřiměřeného břemene vnějších omezení a kritiky související s naším vlastnictvím“.
Molex zaplatí za Vecturu předem 150 milionů liber, součástí obchodu jsou ale také „potenciální odložené platby až do výše 148 milionů liber“ za předpokladu, že budou splněny blíže nespecifikované podmínky. Dohodu ještě musí schválit regulační orgány.
Skepse ohledně upřímnosti
Šéf PMI Jacek Olczak dodal, že společnost je i nadále „odhodlána dlouhodobě podporovat inovace v této oblasti“, což podle BBC naznačuje, že se ze sektoru inhalátorů zcela nestahuje.
PMI po akvizici Vectury uvedla, že chce, aby do roku 2030 dvě třetiny prodejů firmy pocházely z prodeje jiných než cigaretových výrobků. Zdravotnické charitativní organizace však vyjádřily skepsi ohledně upřímnosti tohoto závazku vzhledem k tomu, že podnik stále vydělává miliardy liber prodejem cigaret.
Hospodářské výsledky PMI za letošní druhý kvartál ukázaly, že více než 60 procent z celkových tržeb ve výši 7,2 miliardy liber (214,3 miliardy Kč) tvořily právě prodeje cigaret.